اگر گزارش تبانی روسیه با طالبان درست باشد، پاسخ می دهیم

© AFP 2023 / Shah Maraiاگر گزارش تبانی روسیه با طالبان درست باشد، پاسخ می دهیم
اگر گزارش تبانی روسیه با طالبان درست باشد، پاسخ می دهیم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اگر گزارش تبانی روسیه با گروه طالبان در افغانستان تایید شود، ایالات متحده امریکا باید پاسخی سختی به روسیه بدهد. 
ترامپ: استخباراتی‌های امریکا می‌گویند که تبانی روسیه با طالبان اصلا وجود نداشته - اسپوتنیک افغانستان
ترامپ: استخباراتی‌های امریکا می‌گویند که تبانی روسیه با طالبان اصلا وجود نداشته

به گزارش اسپوتنیک، جان نیکلسون جنرال بازنشسته و فرمانده پیشین نیروهای بین المللی به رهبری ایالات متحده امریکا و ناتو در افغانستان در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست گفت، که اگر گزارش تبانی روسیه با گروه طالبان در افغانستان تایید شود، ایالات متحده امریکا باید پاسخی سختی به روسیه بدهد. 

به گفته نیکلسون، در سالهای فرماندهی اش در افغانستان، از سال 2016 تا 2018، او با شواهدی از همکاری مسکو و طالبان روبرو شده بود. به ویژه، مقام های محلی به او اطلاع دادند، كه روسیه از طریق تاجیكستان مقدار کمی از اسلحه و مهمات جنگجویان گروه طالبان را تأمین می كند و همچنین بودجه لازم را برای این سازمان فراهم می كند.

در همین زمان این جنرال خاطرنشان كرد، که این كمك های روسیه بسیار کم بود: به عنوان نمونه، مسكو از تهیه راکت های ضد هوایی به طالبان امتناع ورزید. بنابراین، اقدامات کرملین به ویژه توازن قدرت موجود در منطقه را مختل نکرد، اگرچه این خطر را برای نیروهای دولت افغانستان و متحدان امریکایی آنها افزایش می داد.
او همچنان گفت، که گزارش های مبنی بر اینکه گفته می شود اطلاعات نظامی روسیه پنهانی مبلغی را برای جنگجویان طالبان برای ترور سربازان امریکایی پرداخت می کند. اگر این درست باشد ، این یک محاسبه اشتباه بی پروا و یک اشتباه بزرگ از طرف روس ها و طالبان است. تاریخ نشان می دهد که چنین اشتباهات و محاسبه های اشتباه اغلب به جنگ منجر می شود.

به باور وی، اگر این اطلاعات تأیید شود، ایالات متحده باید «به صورت فوری و روشن» به تحریکات مسکو پاسخ دهد. به طور کلی، او بر این باور است، كه رهبری امریكا و ناتو باید اقدامات روسیه را محكوم و تأكید كنند كه هرگونه احتمال بهبود روابط و همکاری ها در زمینه های مورد علاقه متقابل را تضعیف می كند.

افزون بر این، واشنگتن باید بیرون کردن نیروهای امریکایی از آلمان را که پیش از این توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا اعلام شده بود، به حالت تعلیق درآورد.

به گفته نیکلسون، برداشت نیروها در شرایط کنونی، توسط کرملین به عنوان ضعف ایالات متحده تلقی می شود. وی توضیح داد: "مسلما مسکو وسوسه خواهد شد تا عزم ما را از راه های دیگر امتحان کند".

همچنین، این جنرال خاطرنشان كرد، امریكا باید بیرون کردن نیروهای خود از افغانستان را متوقف كند تا زمانی كه طالبان شرایط مقرر در توافق صلح را تحقق بخشند: مذاكرات صلح را با دولت افغانستان آغاز كند، پیوندها با القاعده را قطع كند (سازمان تروریستی ممنوع در روسیه ) و این به کاهش سطح خشونت در منطقه کمک می کند.

یادآوری می کنیم، که در اواخر ماه جون روزنامه نیویورک تایمز با استناد به منابعی، مقاله ای را منتشر کرد که در آن ادعا شده بود که گویا اطلاعات نظامی روسیه برای کشتن سربازان امریکایی به جنگجویان گروه طالبان در افغانستان از طریق رحمت الله عزیزی قاچاقجی مواد مخدر این پاداش را به طالبان می دهد. 

پس از این نشر این گزارش، وزارت خارجه روسیه این گزارش ها را بیهوده و ساختگی خواند و گفت، که این امر به روشنی نشان دهنده توانایی فکری کم استخبارات امریکایی را نشان می دهد. 

ترامپ هم به نوبه خود این گزارش را ساختگی خواند.

سخنگوی گروه طالبان نیز ادعای روزنامه نیویورک تایمز به شدت رد کرد. 

گروه طالبان در سال 1994 در اوج جنگ های داخلی در افغانستان شکل گرفت. از سال 1996 تا 2001 این گروه بر بیشترین مناطق این کشور تسلط داشت و پس از سرنگونی این گروه در سال 2001، آنها جنگ چریکی را با دولت و نیروهای ناتو در افغانستان و پاکستان آغاز کردند. ایالات متحده امریکا پس از حمله تروریستی 11 سپتامبر 2001 نیویورک نیروهای خود را وارد افغانستان کرد. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала