ینس استولتنبرگ: یورش های طالبان اعتماد در روند صلح را تضعیف می کند

© REUTERS / Pool / Francois Lenoirینس استولتنبرگ: یورش های طالبان اعتماد در روند صلح را تضعیف می کند
ینس استولتنبرگ: یورش های طالبان اعتماد در روند صلح را تضعیف می کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دبیرکل ناتو می گوید، که میزان خشونت ها در افغانستان که برخاسته از یورش های طالبان است، اعتماد در روند صلح را تضعیف می‌کند.
 آیا ناتو به اردوی صلیبیان مبدل میگردد؟ - اسپوتنیک افغانستان
استولتنبرگ: شرایط در افغانستان شکننده است

به گزارش اسپوتنیک، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو با پیوست کردن بیانیه ناتو درباره افغانستان در تویترش نوشت: میزان خشونت ها در افغانستان که برخاسته از یورش های طالبان است، اعتماد در روند صلح را تضعیف می‌کند. ما از همه طرف ها می خواهیم که گفت و گوهای میان افغانستانی را آغاز کنند. 

استولتنبرگ در ادامه پیامش نوشته است، که ناتو و همپیمانانش به مشوره‌های شان روی حضور نظامی این سازمان برای پشتیبانی از روند صلح ادامه می‌دهند.

در بیانیه شورای اقیانوس اطلس شمالی (ناتو) درباره افغانستان که او در پیامش پیوست کرده چنین آمده است: 

1- روند صلح به رهبری افغانستان و با هدف بدست آمدن یک قطعنامه سیاسی و پایان دادن به اختلاف های دهه ها است و گفت و گوهای میان افغانستانی تنها راه تامین صلح پایدار برای مردم افغانستان و تامین امنیت و ثبات دراز مدت در افغانستان است. ناتو و همکارانش برای مساعد ساختن این محیط متعهد هستند و ما از همه طرف ها می خواهیم تا مسایل باقیمانده که هنوز مانع آغاز گفت و گوهای فراگیر درون افغانستانی می شود باید سریع حل و فصل شوند. 

2- سطح خشونت کنونی - به ویژه در اثر حملات طالبان علیه نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغانستان، همچنان پذیرفتنی نیست و باعث بی ثباتی و تضعیف اعتماد به نفس در روند صلح می شود. در طول آتش بس های عید فطر سال 2018 و 2020 و دوره کاهش خشونت منجر به امضای توافقنامه ایالات متحده و طالبان و صدور اعلامیه مشترک ایالات متحده و افغانستان، همه طرف ها اراده و ظرفیت سیاسی را برای متوقف کردن جنگ نشان دادند. با توجه به گسترش کووید-19، ما و سازمان ملل متحد خواهان موافقت طالبان با آتش بس بشردوستانه هستیم که برای همه طرف ها اعمال می شود هر دو طرف همچنین باید فوراً مسائل مربوط به آزادی زندانیان را حل کنند.

3-حضور نظامی اتحادیه و شرکای آن در مأموریت پشتیبانی قاطع در افغانستان مبتنی بر شرایط است. ما مشاوره خود را ادامه خواهیم داد و در صورت شرط، می توانیم حضور نظامی خود را برای پشتیبانی از روند صلح تنظیم كنیم كه با توافق امریكا - طالبان و اعلامیه مشترك امریكا و افغانستان تنظیم شده است. ما از دولت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان می خواهیم كه به تعهدات خود عمل كنند، از جمله ورود به مذاكرات میان افغانستانی و اطمینان از این كه تروریست ها هرگز پناهگاه امن در خاک افغانستان پیدا نكنند. حملات فجیع اخیر با هدف قرار دادن غیرنظامیان، از جمله زنان، کودکان، اعضای جامعه مدنی، شخصیتهای مذهبی و کارمندان مراقبت های بهداشتی در سراسر افغانستان بر ضرورت تحقق این تعهدات مهم تأکید می کند.

4- ناتو یکبار دیگر تعهد دیرینه خود را به افغانستان، مردم افغانستان و نیروهای امنیتی افغانستان از طریق مأموریت پشتیبانی قاطع تأیید می کند. ما انتظار داریم که مذاکرات درون افغانستانی به یک توافق صلح پایدار و جامع منجر شود که خشونت را پایان دهد  حقوق بشر همه افغانستانی ها، از جمله زنان و کودکان، از قانون حمایت می کند و تضمین می کند که افغانستان هرگز دوباره به عنوان یک پناهگاه امن برای تروریست ها نخواهد شد.

5-وقتش است، که همه طرف ها این لحظه را برای صلح بکار گیرند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала