مجلس نمایندگان، فیروزالدین فیروز را ممنوع‌الخروج اعلام کرد

© Photo / Government Media and Information Centerفیروزالدین فیروز
فیروزالدین فیروز - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیسیون تفتیش مرکزی و نظارت بر اجرای قانون مجلس نمایندگان، فیروزالدین فیروز، وزیر پیشین صحت عامه کشور را به اتهام دست داشتن در اختلاس پول‌های اختصاص یافته برای مبارزه با کرونا، ممنوع‌الخروج اعلام کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آوا، شاهپور حسین‌زوی، رئیس کمیسیون تفتیش مرکزی و نظارت بر اجرای قانون مجلس در نشست عمومی روز چهارشنبه (۲۵ سرطان) گفت، این کمیسیون در مدت ۲ ماه و ۱۳ روز بارها به وزارت صحت عامه مراجعه کرده است.
او اضافه کرد که هم‌اکنون حدود ۷۰ درصد بررسی‌های این کمیسیون از چگونگی مصرف بودجه اختصاص یافته برای مبارزه با ویروس کرونا تکمیل شده و به زودی ۳۰ درصد باقی مانده نیز تکمیل خواهد شد.
بر بنیاد گفته‌های حسین‌زوی؛ ۷۰ درصد بررسی‌های این کمیسیون، فیروزالدین فیروز وزیر پیشین صحت عامه را به دست داشتن در اختلاس پول‌ها متهم می‌کند و اعضای این کمیسیون وی را ممنوع‌الخروج اعلام می‌دارند.

فیروز: شماری از مراکز صحی خصوصی در افغانستان بی وجدان هستند - اسپوتنیک افغانستان
فیروز: شماری از مراکز صحی خصوصی در افغانستان بی وجدان هستند

رئیس کمیسیون تفتیش مرکزی مجلس اعلام کرد که او به زودی تمام اسنادهای حیف‌ومیل و اختلاس را با رسانه‌ها شریک می‌سازد.
او همچنین گفت که در ۳۴ ولایت کشور فساد فاحشی در قسمت مصرف بودجه اختصاص یافته صورت گرفته و کمیسیون تفتیش مرکزی هم‌اکنون تادیه پول تمام قراردادی‌ها را متوقف کرده است.
حسین‌زوی در ادامه گفت که در ارتباط به ۳۰ درصد باقیمانده بررسی‌های این کمیسیون؛ آنان با کمیته تدارکات ملی نشست داشته‌ که این کمیته به زودی اسناد خود را به اعضای کمیسیون ارائه خواهد کرد.
او همچنین اضافه کرد که کمیسیون ۱۲ روز قبل با ارسال مکتوبی از اداره ارگان‌های محلی خواستار گزارش‌دهی در این مورد شده است؛ اما رئیس ارگان‌های محلی تاکنون به مکتوب این کمیسیون پاسخ نداده است.
در همین حال برخی از نمایندگان دیگر، شهرداری کابل را متهم به حیف‌ومیل ۸۰۰ میلیون افغانی پول توزیع نان خشک کرده و خواستار برگزاری نشست ویژه مجلس در این مورد شدند.
علی اکبر قاسمی، نماینده غزنی در نشست امروز گفت که بربنیاد گزارش روزنامه هشت صبح، ۸۰۰ میلیون افغانی از سوی شهرداری کابل حیف و میل شده است.
او اضافه کرد که ایجاب می‌کند این موضوع شامل آجندای مجلس شود و نمایندگان در نشست ویژه روی آن بحث کنند.
با این وجود، میر رحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان با حمایت از کمیسیون تقتیش مرکزی تاکید کرد که اختلاس کنندگان باید عاجل به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شوند.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا در کشور، ۸۸۳ میلیون دالر به هدف مبارزه با آن از سوی کشورهای غربی به افغانستان کمک صورت گرفته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала