صادرات مواد مخدر از افغانستان به تاجیکستان کاهش یافته است

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaصادرات مواد مخدر از افغانستان به تاجیکستان کاهش یافته است
صادرات مواد مخدر از افغانستان به تاجیکستان کاهش یافته است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مدیر کنترول مواد مخدر تاجیکستان گفته است که بازداشت مواد مخدر در این کشور بخاطر کاهش صادرات از افغانستان کم شده است.

به گزارش اسپوتنیک، شیرخان سلیم زاده، رئیس آژانس کنترل مواد مخدر تاجکستان گفته است ضبط و کشف مواد مخدر در این کشور کاهش یافته است چون صادرات از افغانستان به تاجیکستان کمتر شده است.
سلیم زاده گفت: "دلیل اصلی کاهش مواد مخدر در قلمرو تاجیکستان کاهش صادرات این مواد از افغانستان به تاجیکستان است. دولت تاجیکستان نقش مهمی را در مرز با افغانستان انجام داد و مبارزه با قاچاق مواد مخدر را توسط همه دستگاه‌های اجرای قانون و سازمان‌های اجرایی دیگر این کشور انجام داد."
رئیس کنترول مواد مخدر تاجیکستان گفته است که در نیمه اول سال به مقدار 186 تن مواد مخدر در این کشور ضبط شده است که 9.6 درصد کمتر از سال 2019 بوده است. در عین حال کشف و ضبط هیروئین از 66.3 کیلوگرام در شش ماهه سال 2019 به 77.98 کیلوگرم در نیمه اول سال جاری افزایش یافته است.
آقای سلیم‌زاده افزوده است: "در آسیای میانه و نیز در روسیه، میزان کشف مواد مخدر 5 برابر کاهش یافته و تعداد شهروندان بازداشت شده تاجیکستان در خارج از کشور به اتهام قاچاق مواد مخدر نیز 2.5 برابر کاهش یافته است."
وی افزوده است که در شش ماه اول سال جاری در مرز با افغانستان هیچ کشفی (مواد شیمیایی مورد استفاده در تهیه داروهای قوی، به ویژه هروئین) به ثبت نرسیده است.
رئیس آژانس علاوه کرده است که در سال جاری در افغانستان 163 هزار هکتار زمین برای کاشت خاشخاش اختصاص یافته است.
وی خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر تقاضای هروئین به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، مصرف کنندگان مواد مخدر به طور جدی رو به داروهای دیگر روی آورده اند که از اروپا بخصوص از لتوانیا وارد تاجیکستان می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала