آمار کالاها در گمرک‌های افغانستان و صادرکنند‌ه‌گان ده برابر تفاوت داشته‌اند

© Sputnik / Evgeniy Karasev /  مراجعه به بانک تصاویر آمار کالاها در گمرک‌های افغانستان و صادرکنند‌ه‌گان ده برابر تفاوت داشته‌اند
آمار کالاها در گمرک‌های افغانستان و صادرکنند‌ه‌گان ده برابر تفاوت داشته‌اند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یافته‌های کمتیۀ نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری نشان می‌دهند که آمار کالاهای وارداتی ثبت شده در گمرک‌های افغانستان با آمار ثبت شدۀ این کالاها در گمرک‌های کشورهای صادرکننده تا ده برابر تفاوت داشته‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، مسؤولان این کمیته می‌گویند که آمار واردات کشور در سال پار از امارات متحدۀ عربی ده برابر کمتر از آمارهای ثبت شده در گمرک این کشور بوده‌است.

میوند روحانی، رییس دبیرخانۀ کمیتۀ نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری در این باره گفت: «کاهش ارزی کالاها از بهای اصلی آن، خود در کاهش ارزش واردات نقش دارد و این موارد وجود دارند. به همین علت یک تفاوت بزرگ میان ارقام گمرک‌های ما با گمرک‌های صادرکننده‌گان وجود دارد».

ترازوهای دیجیتالی گمرک تورخم به سیستم آسیکودا وصل و به بهره برداری سپرده شد - اسپوتنیک افغانستان
ترازوهای دیجیتالی گمرک تورخم به سیستم آسیکودا وصل و به بهره برداری سپرده شد

مسؤولان کمیتۀ نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری، ثبت کالاهای وارداتی را با کاهش ارزش آن در گمرک‌ها، از علت‌هایی می‌‎دانند که ارزش واردات کالاها را کاهش می‌دهند.

اتاق تجارت بین‌المللی، می‌گوید که با رسیدن کالاها به مرزهای کشور بخش زیاد این کالاها از راه‌های قانونی و غیرقانونی قاچاق می‌شوند.

عبدالقدیر بهمن، رییس هیئت عامل اتاق تجارت بین‌المللی در افغانستان بیان داشت: «مشکلات زیاد است؛ این‌که تفاوت بزرگ در ارقام ما با صادرکننده‌گان وجود دارد خود نشان دهندۀ موارد بزرگ حیف ومیل درآمدها در گمرک‌ها است».

وزارت صنعت و تجارت، قاچاق کالاها را تأیید می‌کند، اما قاچاق در صادرات و واردات را در مرزهای کشور به نبود امنیت و نبود امکانات لازم در این بخش پیوند می‌دهد.

جواد دبیر، رییس اطلاعات و ارتباط عامه وزارت صنعت و تجارت گفت: «با درنظرداشت ناامنی‌ها در بخش‌هایی از کشور احتمال قاچاق وجود دارد؛ چون مشکلات در این بخش‌ها هستند».

آمارهای رسمی حکومت نشان می‌دهند که افغانستان سالانه به‌گونۀ میانگین به ارزش در حدود هفت میلیارد دالر واردات دارد. اما آمارهای تأیید ناشده ارزش واردات سالانۀ کشور را بیش از پانزده میلیارد دالر می‌گویند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала