کاهش خشونت‌های حاد علیه زنان در غور

© AFP 2023 / Nicolas Asfouriکاهش خشونت‌های حاد علیه زنان در غور
کاهش خشونت‌های حاد علیه زنان در غور - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مسئولان ولایت غور از کاهش آمار خشونت‌های حاد علیه زنان و بالا رفتن سطح آگاهی مردم نسبت به حقوق خانم‌ها در این ولایت ابراز خوشبینی می‌کنند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از رسانه های خبری افغانستان، مسئولان امور زنان ولایت غور میگویند: "خوشبختانه آمار خشونت‌های حاد مثل لت و کوب شدید و قتل خانم‌ها در ولایت غور سطحش نسبت به سال‌های گذشته پایین آمده است."

به بیان آنها "رجوع خانم‌ها به خاطر خشونت‌های لفظی مانند ممانعت از رفتن به مکتب، خانه اقوام، کار و... به ریاست امور زنان افزایش پیدا کرده است."

وی همه اینها را ناشی از اطلاع یابی زنان از حقوقی که دارند، می‌داند.

همچنان رئیس امور زنان ولایت غور نیز می‌گوید در بررسی کلی از تمام نقاط غور نشان می‌دهد اکثرا مرکز شهر و بعضی ولسوالی‌ها مانند لعل و سرجنگل و دولتیار دارای زنان فعال بیشتری می‌باشند.

این در حالی است که دولت افغانستان می‌گوید در شش ماه نخست سال جاری (1399) آمار ثبت‌شده موارد خشونت علیه زنان کاهش یافته اما موارد خشونت حاد مثل قتل، تجاوز جنسی، خودکشی و ضرب و شتم شدید، افزایش چشمگیری داشته است.

ارایه گزارش قضایای خشونت علیه زنان، در شش ماه نخست سال مالی ۱۳۹۹ - اسپوتنیک افغانستان
ثبت 2 هزار 582 مورد خشونت علیه زنان در شش ماه نخست سال جاری

 وزارت امور زنان، معاونت مبارزه با خشونت علیه زنان دادستانی کل و کمیسیون مستقل حقوق بشر در یک نشست خبری مشترک، آمارهای ثبت‌شده از قضایای خشونت در این نهادها را اعلام کردند.

در شش ماه دوم سال ، حدود 5327 قضیه خشونت علیه زنان و در شش ماه اول سال 1399 از جمله چهار ماه اخیر که دوره قرنطینه و وضعیت اضطراری کرونا بود 2582 قضیه خشونت علیه زنان در این وزارت ثبت شده است.

فشار اقتصادی ناشی از فقر و بیکاری شمار زیادی از شهروندان، فشارهای روانی و بهداشتی بر آنها، معافیت از مجازات مجرمان خشونت‌ها علیه زنان، تامینات اجتماعی پایین زنان، مداخله زورمندان و ضعف حاکمیت دولت در بخش‌هایی از جغرافیای کشور از دلایل عمده افزایش خشونت‌های شدید در دوران قرنطین بوده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала