افزایش دو برابری صادرات افغانستان به بازارهای هند

عضو شوید
بر بنیاد آمارهای اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، در سال‌های پس از دوهزار و شانزده میلادی، صادرات افغانستان به بازارهای هند تا دو برابر افزایش یافته‌اند. 
انتخابات هیئت مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری برگذار شد - اسپوتنیک افغانستان
انتخابات هیئت مدیره اتاق تجارت و سرمایه گذاری برگزار می شود

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، مسئولان این اتاق در نشست ملی صادرات می‌گویند که در سال‌های پس از دو هزار و شانزده میلادی، صادرات کشور به پاکستان افزایش کمتری داشته است در حالی که صادرات کشور به بازارهای هند تا دو برابر افزایش داشته‌اند .

از سویی هم شماری از بازرگانان در کشور می‌گویند که در سال روان به علت شیوع ویروس کرونا و مسدود بودن مرزهای پاکستان ، روند صادرات کشور با چالش‌های بزرگی روبرو بوده‌اند.

بربنیاد یافته‌های اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری در سال پار میلادی با صادر شدن به ارزش بیش از چهار صدو شصت میلیون دالر کالاهای کشور به بازارهای هند، این کشور از بزرگترین بازارها برای صادرات افغانستان بوده است.

مسئولان این اتاق در نشست ملی صادرات می‌گویند که در این سال میزان صادرات کشور به پاکستان با اندکی افزایش به حدود دو صد و نود و هشت میلیون دالر می رسید.

بازرگانان برای حل مشکلات فرا راه صادرات کشور از حکومت خواهان برنامه‌های بزرگ حمایه‌یی ازفراورده‌های داخلی است.

سید زمان هاشمی، رییس هیئت عامل اتاق تجارت وسرمایه‌گذاری در این باره گفت:«کسر بیلانس بازرگانی یک مشکل بزرگ است که ادامه دارد برای کاهش کسر بیلانس بازرگانی باید برنامه‌های عملی شوند».

هرچند وزارت صنعت وتجارت افزایش ارزش صادرات کشور را به حدود یک میلیارد دالر درسال گذشته یک دست آورد میداند اما شماری ازبازرگانان میگویند که هنوزهم مشکلات بزرگی دامن گیرآنان است.

عبدالکریم ملکیار، سرپرست وزارت صنعت وتجارت گفت:«تمام ادارات دولتی وسایل استند برای تحقق اهدف ، کاراساسی را سکتورخصوصی میکند».

 شیر علی زدران، بازرگان گفت:«دربخش بسته بندی وپروسس یک مشکل بزرگ هنوز وجود دارد وما پرسسی را نمیتوانیم بکنیم که جهانیان ازما میخواهد».

ازسویی هم وزیر اقتصاد هرچند اثرهای منفی ناشی از ویروس کرونا را بر بازرگانی داخلی و خارجی کشور چشمگیر می‌داند اما می‌گوید که حکومت برای حل مشکلات بخش خصوصی بسته حمایه‌یی را به ارزش یک صد و چهل و نُه میلیون دالر ساخته است .

محمد مصطفی مستور، وزیر اقتصاد گفت:«به هدف افزایش رُشد اقتصادی و کاهش ناداری در کشور و کاهش اثرهای ناشی از کرونا باید دیدگاه های مختلف را تحقق بدهیم تا مشکلات کمترشوند».

با گسترش ویروس کرونا بیشترین صادرات فراورد های داخلی کشورمتوقف شده‌اند شماری از بازرگانان می‌گویند که امسال ارزش صادرات کشوربه مراتب کمتر ازسال پارخواهند بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала