دیده‌بان شفافیت خواهان ایجاد کمیسیون خدمات سارنوالی شد

© Photo / FB / AGOدیده‌بان شفافیت خواهان ایجاد کمیسیون خدمات سارنوالی شد
دیده‌بان شفافیت خواهان ایجاد کمیسیون خدمات سارنوالی شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید

به گزارش اسپوتنیک، طبق پیشنهاد دیده‌بان شفافیت، کمیسیون خدمات سارنوالی نقش کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی را در لوی‌سارنوالی بازی و روند استخدام سارنوالان را نظارت می‌کند.

در همین ارتباط، ضیافت‌الله سعیدی، افسر دادخواهی حاکمیت قانون دیده‌بان شفافیت به روزنامه 8صبح گفت: «اداره لوی‌سارنوالی باید کمیسیون خدمات سارنوالی را به منظور مبارزه موفق با فساد ایجاد کند».

به گفته او، چنین کمیسیونی باید عهده‌دار مسوولیت استخدام سارنوالان جدید و نیز ترفیع، تنزیل درجه، انفکاک و تقاعد سارنوالان بر حال شود. او افزود: «اعضای چنین کمیسیونی از میان قضات و سارنوالان بازنشسته و اعضای ارشد و مجرب مشاغل حقوقی انتخاب شوند».

دیده‌بان شفافیت از لوی‌سارنوالی خواسته است که مکانیزم حساب‌ده و کارا را برای استخدام سارنوالان ایجاد کند تا تمام چرخه‌ی تعیینات را در این اداره در بر بگیرد.

این نهاد «فشرده پالیسی» را که پس از بررسی مدل پیشنهادی استخدام سارنوالان تهیه کرده است، روز چهارشنبه، هشتم اسد، نشر کرد.

مدلی که از سوی لوی‌سارنوالی پیشنهاد شده، در پیش‌نویس قانون تشکیل و صلاحیت لوی‌سارنوالی گنجانیده شده است.

سیداکرام افضلی، رئیس اجرایی دیده‌بان شفافیت، در برنامه نشر این فشرده پالیسی گفت: «ما از تعدیل قانون تشکیل و صلاحیت لوی‌سارنوالی به عنوان گامی به جلو استقبال می‌کنیم، اما مکانیزم استخدام سارنوالان باید با معیارهای بین‌المللی مطابقت داشته و تمام چرخه استخدام را در بر بگیرد».

او گفت که مدل پیشنهادی لوی‌سارنوالی تمام چرخه استخدام را شامل نمی‌شود و تنها به استخدام سارنوالان تازه محدود شده است.

او هم‌چنان مکانیزم نظارت از استخدام را زیر پرسش برد و آن‌ را ناکارا توصیف کرد.

دیده‌‎بان شفافیت گفته است که لوی‌سارنوالی براساس تعهداتی که در برابر جامعه دارد، روی طرح تعدیل قانون تشکیل و صلاحیت این نهاد کار می‌کند و پیش‌نویسی را نیز تهیه کرده است.

این نهاد پیش‌نویس تعدیل قانون تشکیل و صلاحیت لوی‌سارنوالی را هرچند نسبت به قانون کنونی «مفصل‌تر» توصیف کرده، اما افزود که دارای مفادی نیست که از فساد در بخش استخدام جلوگیری بتواند.

لوی‌سارنوالی تاکنون در این مورد به صورت رسمی واکنش نشان نداده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала