آیا آتش‌بس بین دولت افغانستان و طالبان تمدید خواهد شد؟

© JAKعکس های از نیروهای امنیتی با طالبان از چندین ولایت بعد از اعلام آتش بس سه روزه
عکس های از نیروهای امنیتی با طالبان از چندین ولایت بعد از اعلام آتش بس سه روزه - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
برخی منابع گفته اند که آتش‌بس ۳ روزه به مناسبت عید قربان بین دولت افغانستان و طالبان به احتمال زیاد تمدید خواهد شد اما طرف‌ها تا هنوز این خبر را تایید نکرده اند.

به گزارش اسپوتنیک، منابع خبری به پژواک گفته اند که آتش‌بس ۳ روزه بین طالبان و دولت افغانستان که به مناسبت عید قربان آغاز شده بود تمدید می‌شود.

این منبع اما مشخص نکرده است که آتش‌بس بطور دوجانبه تمدید می‌شود یا تنها دولت قصد تمدید آن را دارد.

پیش از این طالبان اعلام کرده بود که به مناسبت عید قربان با نیروهای امنیتی افغان ۳ روز آتش‌بس می‌کند و دولت افغانستان نیز بطور متقابل اعلام آتش‌بس کرد.

قریشی: پاکستان نقش کلیدی در آتش‌بس سه روزه در افغانستان داشته است - اسپوتنیک افغانستان
قریشی: پاکستان نقش کلیدی در آتش‌بس سه روزه در افغانستان داشته است

منبع در حالی از تمدید آتش‌بس می‌گوید که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان در سفر اخیرش به کابل با سران دولت افغانستان درباره تمدید آتش‌بس، آغاز مذاکرات مستقیم میان دولت افغانستان و طالبان و نیز تبادل زندانیان گفت‌وگو کرد.

طالبان روند آزادی یکهزار نفر از زندانیان نیروهای دولتی را تکمیل کرده است و امروز شورای امنیت ملی افغانستان نیز با اعلام رهایی ۳۱۷ زندانی طالب از زندان پروان و دیگر زندان‌ها، گفت که تاکنون ۴ هزار و ۹۱۴ طالب از بند رها شده اند و این روند رهایی تا زمان تکمیلی ۵۱۰۰ طالب ادامه می‌یابد.

همچنان فریدون خوزون، سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید: "مردم افغانستان می‌خواهند این آتش‌بس تمدید شود. ما در این مورد بحث های کرده ایم. گفت‌وگوهای با دکتر زلمی خلیل‌زاد و سایر ادارات حکومت در مورد چگونگی تمدید آتش‌بس انجام شده، زیرا اعتماد افغان‌ها را به روند صلح افزایش می‌دهد. این یک گام مهم اعتماد سازی برای آغاز گفت‌وگوهای بین افغانان خواهد بود".

با این حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان گفته است که رهبران آنها هنوز در مورد تمدید آتش‌بس تصمیم نگرفته اند و در صورت پیشرفت آن را با رسانه‌ها شریک خواهند ساخت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала