واکنش وزارت خارجه افغانستان به برافراشتن بیرق طالبان در ایران و ترکیه

© Photo / MFA / MFAوزارت امور خارجه افغانستان
وزارت امور خارجه افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حکومت افغانستان از کشورهای همسایه و منطقه می‌خواهد که مانع فعالیت‌های تبلیغاتی طالبان در کشورهای شان شوند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، حکومت افغانستان در واکنش به پخش چند نوار تصویری هواداران طالبان در ایران و ترکیه که بیرق گروه طالبان را با خود داشتند، از این کشورها می‌خواهد که اجازه فعالیت‌های تبلیغاتی را به طالبان ندهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه از این کشورها می‌خواهد تا جلو حرکت‌هایی را که به گفته وی روند صلح را صدمه می‌زند بگیرد.

گران هیواد، سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: "روند صلح که دولت افغانستان و مردم افغانستان از او حمایت می‌کنند او را در عمل نیز حمایت کنند و از تحرکاتی که می‌تواند این روند را صدمه برساند و این تحرکات در کشورهای آنها سازمان‌دهی می‌شود جلوگیری کنند".

برافراشتن بیرق طالبان در مسجد آیا صوفیه در استانبول + ویدیو - اسپوتنیک افغانستان
برافراشتن بیرق طالبان در مسجد آیا صوفیه در استانبول + ویدیو

اما شماری از سیاست‌گران کشوراجازه یافتن فعالیت‌های تبلیغاتی طالبان و هواداران شان را در کشورها یک کار سازمان یافته و مداخله این کشورها در امور افغانستان می‌دانند.

در حالی که انتظار می‌رود در روزهای آینده گفت و گوهای صلح بین‌الافغانی نماینده گان دولت افغانستان و گروه طالبان آغاز شود، تصویرهای از بلند شدن پرچم سفید طالبان از سوی هواداران این گروه درپارک ملت ایران در رسانه های اجتماعی بازتاب گسترده یی داشته است.

عبدالستار حسینی، مجلس نماینده گان، گفت: "این مداخله صریح کشور ایران است که ما بار ها گفتیم و آنها نمی‌خواهند که افغانستان هویت داشته باشد".

همزمان با این گروه دیگری از طالبان، پرچم این گروه را در مسجد آیا صوفیا در استانبول ویک بخش ساحلی دیگر ترکیه برافراشته اند.

طارق فرهادی، مشاور پیشین ریاست جمهوری، گفت: "هرجنگ حامیان نظامی و تبلیغاتی خود را دارد و این نوع عکس‌ها برای این گرفته می‌شوند که احساسات مردم را شعله‌ور بسازند".

در همین حال برخی از رسانه‌های ایرانی از بازداشت فردی خبر می‌دهند که گردهمایی هواداران طالبان را در پارک ملت در تهران همه‌گانی ساخته بود.

از سوی دیگر سفارت ایران در کابل گرد آمدن هواداران طالبان را در پارک ملت حرکت غیر قانونی از سوی چند شهروند افغانستان می‌داند و می‌گوید که این موضوع زیر بررسی است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала