شاهین درباره نقش روسیه در حل و فصل مسئله افغانستان اظهار نظر کرد

© Sputnik / Z.Mشاهین درباره نقش روسیه در حل و فصل مسئله افغانستان اظهار نظر کرد
شاهین درباره نقش روسیه در حل و فصل مسئله افغانستان اظهار نظر کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخنگوی طالبان نقش روسیه در مساله افغانستان را بسیار مهم خواند.

به گزارش اسپوتنیک، سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در قطر درباره نقش فدراسیون روسیه در حل و فصل مناقشات در افغانستان می‌گوید که من معتقدم که نقش روسیه در این موضوع بسیار مهم است و در گذشته نیز نقش مهمی داشت.
در همین حال سخنگوی طالبان در پاسخ به پرسش اینکه آیا تکرار ملاقات مسکو درباره افغانستان ممکن است؟ افزود: "بلی. نخست، همانطور که توافق‌، مذاکرات بین الافغانی در دوحه برگزار می شود. و پس از آنها، دو طرف - ما و نمایندگان کابل - بحث خواهیم کرد و تصمیم خواهیم گرفت که دور بعدی مذاکرات بین الافغانی را در کجا برگزار کنیم. یکی از مکانهای ممکن می تواند روسیه، مسکو باشد."

تاکید سخنگوی دفتر طالبان در قطر بر اهمیت نقش روسیه در پروسه صلح افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
تاکید سخنگوی دفتر طالبان در قطر بر اهمیت نقش روسیه در پروسه صلح افغانستان

شاهین درباره اینکه گروه طالبان درمورد مذاکرات صلح با ایران صحبت داشته اند گفت: "ما با تمام کشورهای همسایه، از جمله ایران ارتباط داریم، زیرا با ایران مرز طولانی داریم. صدها هزار تن از مهاجرین در آنجا زندگی می کنند، بنابراین ما در حال گفتگو با ایران هستیم، در مورد راه حل مسالمت آمیز برای این موضوع بحث کردیم و این بحث را در آینده ادامه خواهیم داد. تهران اراده خود را برای حل مساله افغانستان ابراز میدارد، ما از این استقبال می کنیم."
وی درباه چگونگی روند توافق امریکا با طالبان و پابندی حکومت افغانستان و امریکا بر تعهدات، و اینکه، آیا قصد خروج از توافق را دارند و چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد، گفت: "در این مورد دو جنبه وجود دارد. ابتدا با امریکایی ها توافق کردیم که آنها ظرف 14 ماه نیروهای خود را از افغانستان خارج کنند. ما تعهد کرده ایم که برای خروج سربازان از کشور یک گذرگاه امن فراهم کنیم. ما همچنین توافق كردیم كه به هیچ یك از اعضا اجازه نخواهیم داد كه از قلمرو افغانستان علیه ایالات متحده و متحدین آن از كشورهای دیگر استفاده كنند. جنبه دوم مذاکرات بین الافغانی است. ما منتظر شروع آنها هستیم، اما متأسفانه، تاکنون اداره کابل موانعی را برای این کار ایجاد می کند. حتی همایش اخیر لویه جرگه. همه این تاکتیک های تأخیر، شروع مذاکرات را غیرممکن می کند. اما براساس این توافق، امریکایی ها باید ظرف 14 ماه نیروهای خود راخارج سازند. بنابراین ما متعهد هستیم که گذرگاه امن را برای آنها فراهم کنیم و آنها تعهد کرده که طی 14 ماه بروند."
سخنگوی گروه طالبان در مورد اینکه آیا نیروهای امریکا تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری این کشور از افغانستان خارج می‌شوند؟ نیز گفت: "بلی، این می تواند اتفاق بیفتد. اگر آنها قبل از آن نیروها را خارج سازند، فکر می کنم این برای آنها خوب خواهد بود. زیرا مساله افغانستان هیچ راه حل نظامی ندارد. ما از مشارکت آنها در بازسازی افغانستان و احیای کشور استقبال خواهیم کرد. ما از نقش آنها در امور مدنی استقبال می کنیم. اما آنها باید هر چه سریعتر ماموریت نظامی خود را خاتمه بخشند. اگر آنها نیروهای خود را قبل از انتخابات بکشند، ما از این امر قدردانی و استقبال خواهیم کرد."
شاهین در مورد گفتگوی پمپئو و ملا برادر نیز افزوده است که در مورد آزادی زندانیان باقیمانده و همچنین آغاز مذاکرات بین الافغانی گفتگو کردند.
درهمین حال سخنگوی طالبان درباره گزارش های تحلیلی اخیر سازمان های تحت حمایت سازمان ملل حاکی از احتمال حمله گسترده افراد مسلح طالبان در ماه های آینده است و اطلاعات مشابهی از ولایات مختلف افغانستان در دست است، گفت: "نه این درست نیست این اطلاعات نادرست از سوی اداره امنیت ملی کابل پخش می شود. ما تا حال هیچ گونه حمله ای را به شهرهای ولایات و کابل انجام ندادیم و جهت تصرف آنها سعی نکردیم. در گذشته ما حملات گسترده ای به شهرهای ولایات و کابل داشته ایم، اما پس از انعقاد این توافق، نه. همه ساله ما عملیات بهاری را اعلام می کنیم، اما امسال این کار را نکردیم. بنابراین ما در حال نشان دادن خویشتن داری هستیم تا به امریکایی ها فرصتی برای ترک افغانستان و فرصتی برای راه حل مسالمت آمیز برای مساله افغانستان بدهیم. ما به این امر وفادار هستیم."

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала