پوزش خواهی عبدالله عبدالله از بلقیس روشن

© رخنامه عبدالله پوزش خواهی عبدالله عبدالله از بلقیس روشن
پوزش خواهی عبدالله عبدالله از بلقیس روشن - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جرگه بزرگ مشورتی صلح از نماینده مردم فراه در مجلس پوزش خواست. 
بلقیس روشن: غنی توانایی شنیدن صدای حق و حقیقت را ندارد + ویدیو - اسپوتنیک افغانستان
بلقیس روشن: غنی توانایی شنیدن صدای حق و حقیقت را ندارد + ویدیو

به گزارش اسپوتنیک، داکتر عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی که ریاست جرگه بزرگ مشورتی صلح را نیز بر عهده دارد، از خشونت فیزیکی با بلقیس روشن نماینده مردم فراه در مجلس پوزش خواست. کمیسیون برگزاری جرگه‌ مشورتی صلح نیز با انتشار اعلامیه‌ای از خانم روشن پوزش خواسته است.
بلقیس روشن نماینده مردم فراه دیروز (جمعه 17 اسد) هنگامی که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان سخنرانی می‌کرد، اعتراض کرد و شعاری را به این عنوان «باج‌دهی به طالبان وحشی خیانت ملی است»، بلند کرده بود. آقای غنی ضمن دعوت خانم روشن به آرامش، در پاسخ به او گفت: «من باج ده نیستم. شما همکاران‌تان را قناعت دهید. تصمیم از شما است». 
هنگام اعتراض او، خانمی که گفته می‌شود از کارمندان ریاست جمهوری است، با خانم روشن برخورد فیزیکی و او را نقش زمین کرد.
این اقدام واکنش‌های زیادی را برانگیخته است و شمار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی به آن واکنش انتقادآمیز نشان داده‌اند.


میررحمانی رحمانی، رئیس مجلس نمایند‌گان، با انتشار اعلامیه‌ای برخورد فیزیکی یک کارمند امنیتی جرگه بزرگ مشورتی با بلقیس روشن را «خلاف تمام ارزش‌ها و معیارهای آزادی بیان، تخطی آشکار و صریح بر حفظ مصونیت پارلمانی» عضو مجلس نمایندگان خوانده است. او تأکید کرده است که بر اساس قانون اساسی نظر و ملاحظه یک فرد عادی نیز باید احترام شود.
رحمانی ضمن این‌ که برخورد با بلقیس روشن را توهین به خانه‌ی ملت و اعضای مجلس نمایند‌گان توصیف کرده، خواهان اعاده حیثیت او شده است.
 
میر رحمان رحمانی گفته است مجلس نمایند‌گان به این اقدام «غیرانسانی و خلاف ارزش‌های دموکراسی» اعتراض شدید دارد و آن را محکوم می‌کند. او از ریاست جمهوری و ریاست جرگه بزرگ مشورتی صلح خواسته است که باید این مساله را پی‌گیری کنند. 
رییس مجلس نمایند‌گان گفته است که تصمیم نهایی در این مورد را همه اعضای مجلس نمایندگان به صورت جمعی خواهند گرفت.
 
به‌گفته‌ی میررحمان رحمانی، مجلس نمایند‌گان نسبت به برگزاری ‌جرگه بزرگ مشورتی ملاحظه داشت و آن را خلاف قانون می‌دانست، اما با آن‌هم به خاطر مصالح علیای کشور و هم‌چنان تأکید مقامات بلندپایه دولتی، شخصیت‌های بانفوذ و مسئولان برگزاری جرگه بزرگ مشورتی صلح در آن شرکت کرده است.
یادآوری می کنیم، که جرگه بزرگ مشورتی صلح روز جمعه، هفدهم اسد در کابل برگزار شد و قرار شده است که فردا شنبه، هجدهم حوت نیز ادامه یابد. هدف برگزاری این جرگه تصمیم‌گیری درباره رهایی 400 زندانی طالبان است که موضوع رهایی آن‌ها از دلایل تاخیر در گفت‌وگوهای صلح خوانده می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала