هشدار غنی؛ ناکام شدن روند صلح هزینۀ مرگ‌باری خواهد داشت

© Photo / ARGهشدار غنی؛ ناکام شدن روند صلح هزینۀ مرگ‌باری خواهد داشت
هشدار غنی؛ ناکام شدن روند صلح هزینۀ مرگ‌باری خواهد داشت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس‌جمهور غنی در مقاله‌یی در واشنگتن‌پست هشدار داده‌است که ناکامی گفت‌وگوهای صلح با طالبان گزینه نیست و بهای مرگ‌باری خواهد داشت که مردم افغانستان و جامعه جهانی توان پرداخت آن را ندارند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، رئیس‌جمهور غنی همچنان نگاشته‌است که تصمیم رهایی چهارصد زندانی طالبان از سوی لویه جرگه مشورتی صلح بزرگ‌ترین خطری است که مردم افغانستان برای رسیدن به صلح پذیرفته‌اند.

او در بخش دیگری از مقاله‌اش نوشته‌است که طالبان باید واقعیت‌های افغانستان امروزی را بپذیرند: «طالبان باید واقعیت افغانستان امروزی را بپذیرند. طالبان باید با ما کار کنند تا دستاوردهای 19 سال اخیر مردم افغانستان حفظ شوند و توسعه یابند؛ دستاوردهایی که نفع آن به هزاران جنگ‌جوی طالب، مهاجران و بازگشت کننده‌گانی که باید بی‌درنگ در جامعه مدغم شوند خواهد رسید».

گفتگو‌های بین‌الافغانی تا زمان نامعلوم به تعویق افتاد  - اسپوتنیک افغانستان
گفتگو‌های بین‌الافغانی تا زمان نامعلوم به تعویق افتاد

از سویی دیگر با گذشت پنج روز از صدور فرمان رئیس‌جمهور غنی برای رهایی چهارصد زندانی جنجالی طالبان 320 تن از این زندانیان هنوز در بند استند و تنها هشتاد تن آنان آزاد شده‌اند. شورای امنیت ملی هم از رهایی این 320 زندانی چیزی نمی‌گوید.

ظاهراً به نظر می‌رسد که تأخیر در رهایی این زندانیان از علت‌های آغاز نشدن مذاکرات بین‌الافغانی است.

حفیظ منصور، عضو هیئت گفت‌وگوکنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان بیان داشت: «ما انتظار داریم که این گفت‌وگوها به‌زوی آغاز شود. تاریخ سفر [هیئت مذاکره کننده] هنوز روشن نیست».
 
منابع پیش از این گفته‌اند که کشورهایی چون امریکا، فرانسه و استرالیا روی رهایی شماری از زندانیان طالبان که در فهرست چهارصد نفری زندانیان این گروه استند ملاحظه‌هایی دارند و از همین رو روشن نیست که این زندانیان چه زمانی رها می‌شوند.

با این همه، نامزد وزیر امور خارجه و وزیر خارجه قطر امروز شنبه در یک تماس تلفونی روی همکاری نزدیک برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی و رهایی زندانیان طالبان گفت‌وگو کردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала