قاتل جنرال رازق، عضو هیأت مذاکره‌کننده طالبان تعیین شد

© Photo / General Abdul Raziq FBجنرال رازق، فرمانده پولیس کندهار
جنرال رازق، فرمانده پولیس کندهار  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
ملا شیرین نورزی؛ طراح اصلی حمله‌ای که منجر به کشته‌شدن جنرال رازق اچکزی؛ فرمانده پیشین پولیس قندهار شد، عضو هیأت مذاکره‌کننده گروه طالبان تعیین شده‌است.

به گزارش اسپوتنیک، روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت نوشته است، ملا شیرین که از فرماندهان خطرناک طالبان به ‌شمار می‌ رود و از طراحان اصلی حمله بر جنرال رازق بوده، اکنون به عنوان عضو هیأت مذاکره‌کننده گروه طالبان تعیین شده‌است.

اکادمی پولیس به نام جنرال رازق مسمی شد  - اسپوتنیک افغانستان
اکادمی پولیس به نام جنرال رازق مسمی شد

حمله مسلحانه بر جان این فرمانده نظامی که در اواخر ماه میزان ۱۳۹۷ صورت گرفت و منجر به کشته‌ شدن او شد، کل افغانستان را تکان داد. مهاجم نفوذی طالبان به نام گلبدین که عضو گارد محافظتی والی قندهار شده بود، به بهانه پیشکش هدیه‌ای به مهمانان خارجی که به ریاست جنرال اسکات میلر؛ فرمانده نیروهای ناتو به قندهار آمده بودند، به هیات عالی ‌رتبه نزدیک شد و دست به تیراندازی زد.

این روزنامه نوشته که فرمانده طالبان که طراح این حمله بود، در دوران حاکمیت رژیم طالبان محافظ ملا محمد عمر؛ رهبر این گروه بود؛ اما با توجه به نفوذی که داشت یک محافظ عادی نبود و به عنوان مشاور امنیتی رهبر طالبان شمرده می‌شد.

در این گزارش آمده که دیگر مذاکره کنندگان جدید طالبان نیز از میان اعضای بانفوذ شورای رهبری طالبان هستند و سمت‌های مهمی مانند ریاست قوه قضایه طالبان، تبلیغ و فرماندهی نواحی مختلف را به عهده دارند.

گروه طالبان هم حضور طراح کشتن جنرال عبدالرازق را در ترکیب هیأت مذاکره‌کننده این گروه رد نکرده‌است. ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان گفته‌است: «مذاکرات هم در میان کسانی صورت می‌گیرد که جنگ کرده اند و با کسی که جنگ نکرده مذاکرات نیاز نیست. باید یادآورد شوم که افراد ما که در جنگ درگیر بودند اکنون در روند صلح هم سهیم هستند و ممکن همین افراد در جنگ و کشتار‌ها هم شامل بوده‌اند».

در همین حال قرار است مذاکرات میان دولت و طالبان در روزهای آینده در قطر آغاز شود. طالبان رهایی ۴۰۰ زندانی خطرناک شان را شرط آغاز مذاکرات تعیین کرده‌اند؛ اما دولت افغانستان گفته‌است که برخی کشورها در رهایی این زندانیان ملاحظاتی دارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала