یورش بر دختر یک کارمند شرکت راه آهن ازبیکستان در افغانستان 

© رخنامه وزارت خارجه یورش بر دختر یک کارمند شرکت راه آهن ازبیکستان در افغانستان 
یورش بر دختر یک کارمند شرکت راه آهن ازبیکستان در افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت امور خارجه ازبیکستان از یورش افراد مسلح بر دختر کارمند شرکت راه آهن سغدیانا ترانس در شمال افغانستان خبر داد. 
نخستین محموله آزمایشی دهلیز ترانزیتی ایران، افغانستان و ازبیکستان آغاز گردید - اسپوتنیک افغانستان
نخستین محموله آزمایشی دهلیز ترانزیتی ایران، افغانستان و ازبیکستان آغاز گردید

به گزارش اسپوتنیک، سرویس مطبوعاتی وزارت امور خارجه ازبیکستان امروز جمعه گزارش داد، که کارمندان شرکت سغدیانا ترانس که (بخشی از ساختار راه آهن ازبکستان JSC) در شمال افغانستان است، مورد یورش افراد مسلح قرار گرفته اند. 

بر پایه داده های سرویس مطبوعاتی وزارت خارجه ازبیکستان، وزیران امور خارجه ازبیکستان و افغانستان در یک گفتگوی تیلیفونی درباره همکاری های دوجانبه بحث و تبادل نظر کردند.

 در شبکه تلگرام وزارت امور خارجه ازبیکستان آمده است: "وزیران پرونده حمله مسلحانه به دختر کارمند شرکت سغدیانا ترانس را که در تاریخ 20 اگوست در بلخ افغانستان روی داده، مورد بحث قرار داده اند".

اما این وزارت جزئیات این یورش را فاش نکرده است. 

به گفته این وزارتخانه، در این گفت و گوی تیلیفونی اتمر تأكید كرده است، كه مقامات ذیصلاح افغانستان تحقیقات كامل درباره این حادثه انجام خواهند داد و افراد متهم را دستگیر و به پنجه قانون خواهد سپرد. 

به گزارش سرویس مطبوعاتی راه آهن ازبکستان، در نتیجه این حادثه، دو شهروند افغانستان کشته شدند که از جمله یک مهاجم و یک نماینده دیگر شرکت نیز زخمی شده ان که زخمیان به شهر ترمز ازبیکستان انتقال داده شده است. 

در همین حال، وزارت امور خارجه افغانستان هم از گفت و گوی وزیران خارجه دو کشور خبر داده و نوشته است، که 

محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان عصر پنج‌شنبه مورخ ۳۰  اسد با عبدالعزیز کاملوف وزیر امور خارجه جمهوری ازبیکستان از طریق تیلیفون صحبت کرد.

در آغاز، سر پرست وزارت امور خارجه کشور با ابراز سپاس از پیام شاد باد جمهوری ازبیکستان به مناسبت یکصد و یکمین سالروز استرداد استقلال کشور، ازبیکستان را دوست و برادر مردم و دولت افغانستان دانسته، خواهان تقویت و گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور شد.

در ادامه، هردو جانب با تاکید بر تقویت روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، در مورد سفر قریب الوقوع وزیر امور خارجه افغانستان به ازبیکستان، روند صلح، فیصله های جرگه بزرگ مشورتی صلح، آزادی زندانیان باقیمانده، ضرورت آتش بس بشردوستانه، اهمیت اجماع منطقه ای و بین المللی در مورد روند صلح  و آغاز مذاکرات میان جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان، صحبت کردند.

وزیر امور خارجه ازبیکستان با تقدیر از تلاش های وزیر امور خارجه افغانستان در راستای تقویت روابط دو جانبه و چند جانبه میان تاشکند و‌ کابل، ابراز خرسندی از سفر قریب الوقوع ایشان به تاشکند، بر آمادگی کشورش برای ایجاد فضای مساعد و میزبانی مذاکرات صلح میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در شهر سمرقند آن کشور به آقای اتمر تاکید کرد.

در اخیر، آقای اتمر با ابراز سپاس از همکاری های ازبیکستان به افغانستان، راه اندازی و اجرای پروژه های مختلف از جانب آن کشور در افغانستان و اعلام آمادگی مجدد ازبیکستان از میزبانی مذاکرات صلح، اجماع منطقه ای و جهانی در حمایت از این روند را مهم و حیاتی خواند.

یادآوری می کنیم، که در نوامیر سال 2010 راه آهن ساخت ازبکستان با طول 75 کیلومتر و ارزش 129 میلیون دالر به پایان رسید و شرکت سغدیانا ترانس در دسمبر 2011 برای بهره برداری و نگهداری از خط ریلی حیرتان-مزار شریف در افغانستان تاسیس شد. 

در اوایل دسامبر سال 2017 ، به دنبال سفر اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به ازبیکستان ، دولت های دو کشور توافق نامه ای را برای ساخت راه آهن مزار شریف - هرات به امضا رساندند. در این توافقنامه مشارکت در طراحی و ساخت جاده جدید طرف ازبک فراهم شده است. طرف افغانستان برای جذب منابع مالی این پروژه مشارکت خواهد کرد. با این حال، ساخت و ساز جاده به ویژه به دلیل وضعیت ناپایدار در مسیر منطقه، هنوز آغاز نشده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала