چرا عملیات بازداشت کرام‌الدین کریم ناکام شد

© Photo / AFF / AFF چرا عملیات بازداشت کرام‌الدین کریم ناکام شد
 چرا عملیات بازداشت کرام‌الدین کریم ناکام شد  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در عملیات نیروهای ارتش و پولیس، به‌منظور بازداشت کرام‌الدین کریم، از چندین تانک زرهی و شش چرخ‎ بال استفاده شد.

به گزارش اسپوتنیک، سلام‌وطندار به اشاره به منابعی که نمی‌خواهند هویت‌شان فاش شود، می‌گویند که یک شب قبل از انجام این عملیات، رئیس تحقیقات جرم‌های جنایی وزارت داخله همراه با فرمانده نیروهای ویژه این وزارت برای بررسی وضعیت امنیتی پنجشیر به این ولایت سفر کرده بودند.

به گفته منبع، این دو مقام وزارت داخله شب را در پنجشیر می‌گذرانند و در نیمه‌های شب دوم سفر آنان به این ولایت، ده‌ها سرباز نیروهای ویژه با تانک‌های زرهی و چرخ‌بال‌های کماندو وارد پنجشیر می‌شوند.

نیروهای ویژه پس از ورود به پنجشیر، زیر فرمان رئیس تحقیقات جرم‌های جنایی وزارت امور داخله، عملیات‌شان را برای بازداشت کرام‌الدین کریم آغاز می‌کنند و خانۀ او را در روستای «سنگانه»، مرکز ولایت پنجشیر، محاصره می‌کنند.

پس از محاصرۀ خانه آقای کرام به واسطه نیروهای ویژه، مردم محل تفنگ بر می‌دارند و با این نیروها درگیر می‌شوند. گفته می‌شود در این درگیری چند تن زخمی بر می‌دارند – شمار زخمیان این درگیری تا هنوز روشن نیست – و نیروهای ویژه مجبور به ترک ساحه می‌شوند.

فرماندهی پولیس ولایت پنجشیر در مورد این درگیری چیزی نمی‌گوید، اما گفته شده که سرپرست فرماندهی پولیس این ولایت به‌منظور ارائه معلومات در مورد این عملیات، به کابل فراخوانده شده است.

محمد امین صدیقی، معاون والی پنجشیر تأیید می‌کند که عملیات بازداشت کرام‌الدین کریم در این ولایت با نیروهای زمینی و هوایی انجام شده است و هیچ‌گونه هم‌آهنگی با حکومت محلی پنجشیر در این مورد نشده است.

واکنش عطا محمد نور به عملیات نیروهای امنیتی جهت بازداشت کرام‌الدین کریم  - اسپوتنیک افغانستان
واکنش عطا محمد نور به عملیات نیروهای امنیتی جهت بازداشت کرام‌الدین کریم

به گفته آقای صدیقی، ریاست دادستانی استیناف ولایت پنجشیر گفته، در صورتی که حکم بازداشت کرام‌الدین کریم به آنان ارسال می‌شد، نیازی به این همه ساز و برگ نظامی نبود.

عملیات نیروهای ویژه برای بازداشت کرام‌الدین کریم با واکنش تند مردم پنجشیر همراه بود. باشنده‌گان این ولایت می‌گویند که آنان حامی و طرف‌دار مجرمان نیستند، اما عدم هماهنگی حکومت مرکزی با حکومت محلی پنجشیر سبب گشته که باشنده‌گان «سنگانه» علیه نیروهای امنیتی سلاح بردارند.

یکی از باشنده‌گان پنجشیر به سلام‌وطندار می‌گوید، زمانی که نیروهای ویژه خانه آقای کریم را محاصره می‌کنند، مردم محل نمی‌توانند تشخیص دهند که این نیروها مربوط دولت است و یا گروه‌های تروریستی.

باشنده‌گان پنجشیر می‌گویند که راه‌اندازی چنین عملیاتی برای بازداشت یک فرد، در ولایت امنی نظیر پنجشیر، همه‌گان را شوکه کرده بود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала