نظرسنجی: بیش از 85 درصد مردم نسبت به گفتگوهای بین‌الافغانی خوشبین‌ اند

© Sputnik / JAKنظرسنجی: بیش از 85 درصد مردم نسبت به گفتگوهای بین‌الافغانی خوشبین‌ اند
نظرسنجی: بیش از 85 درصد مردم نسبت به گفتگوهای بین‌الافغانی خوشبین‌ اند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در آستانه برگزاری مذاکرات بین‌الافغانی، نتیجه یک نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثر افغان ها در مورد این گفتگوها خوشبین اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، به باور آنها این گفتگوها می‌تواند به جنگ 19 ساله در کشور نقطه پایان بگذارد.

این نظرسنجی تحت عنوان «درک افغان ها از صلح» از سوی انستیتوت مطالعات جنگ و صلح با همکاری دانشگاه امریکایی در افغانستان انجام شده هدف آن، «مطرح کردن چشم اندازهای افغان ها و اطلاع رسانی به سیاست و تصمیم گیرندگان در مورد نگرانی های آنها» بوده است.

این انستیتوت گفته است که این نظرسنجی به هدف کمک به مشارکت کنندگان در روند صلح از جمله سیاست گذاران، نخبگان سیاسی، جامعه مدنی و رسانه ها، برای تصمیم گیری آگاهانه و ایفای نقش سازنده در جریان مذاکرات صلح بین‌الافغانی و تهیه پیش نویس توافقنامه صلح می‌باشد.

پیش شرط تازه طالبان بر آغاز گفتگوهای میان افغانان - اسپوتنیک افغانستان
پیش شرط تازه طالبان بر آغاز گفتگوهای میان افغانان

در گزارش آمده است: «هدف از این بررسی جمع آوری داده‌ها و ارزیابی روایت اصلی شامل نیازها، اولویت ها و نگرانی های مردم در مورد روند صلح بوده است. یافته های این نظرسنجی بیشتر به صورت نظری و روایت های فعلی را درباره روند صلح افغانستان که توسط رسانه های افغانستان، محافل دیپلماتیک و نخبگان برگزار شده است، به چالش می کشد».

بر اساس نظرسنجی 85.6 درصد پاسخ دهندگان بررسی این انستیتوت هنوز هم به صلح خوشبین اند و معتقد اند که گفتگوهای صلح می‌تواند به جنگ 19 ساله کشور خاتمه دهد.

با این حال 69 درصد از پاسخ دهندگان جمهوری اسلامی و هفت درصد امارت اسلامی را را برای حفظ صلح پایدار ترجیح می‌دهند.

علاوه بر این 81 درصد از پاسخ دهندگان معتقدند که یک ساختار متمرکز دولت بهترین گزینه پس از توافق صلح است در حالی که تنها 10 درصد گفته اند که پس از توافق صلح، امیرالمومنین را به عنوان رئیس دولت در افغانستان می پذیرند.

در همین حال 36 درصد از پاسخ دهندگان گفته اند که ظلم طالبان برای آنها نگران کننده است، در حالی که 49.5 درصد از پاسخ دهندگان در سراسر کشور گفته اند که هیچ یک آنها خدمات طالبان (عدالت اجتماعی، امنیت، انضباط و فرصت اقتصاد) را نمی‌خواهند.

اما 50 درصد از پاسخ دهندگان در جنوب افغانستان گفته اند که آنها فرصت های اقتصادی را که توسط طالبان ارایه شده می‌پسندند.

از سوی هم 62 درصد دیگر از پاسخ دهندگان گفته اند که شخصا عضوی از گروه طالبان را نمی شناسند و 40 درصد آنان گفته اند که نمی دانند چه کسی گروه طالبان را رهبری می‌کند.

اکثریت پاسخ دهندگان به جمهوری اسلامی افغانستان اعتماد داشته و گفته اند که امنیت آنها توسط دولت تامین می‌شود، در حالی که 68.4 درصد پاسخ دهندگان گفته اند که برای حل اختلافات خود به دولت در تماس می‌شوند.

در همین حال 35 درصد از پاسخ دهندگان از عقب نشینی نیروهای خارجی ابراز نگرانی کرده و 42 درصد گفته اند که آنها با ادامه حضور نیروهای بین المللی پس از توافق صلح موافق هستند.

بر اساس یافته‌های این انستیتوت سطح حمایت از حضور نیروهای بین المللی در افغانستان پس از توافق صلح در مناطق شرقی، مرکزی و جنوب شرقی کشور بیشتر بوده است.

هرچند که درصد طرفداران حضور امریکایی ها متفاوت بوده اما 35 درصد گزارش داده اند که حضور نیروهای امریکایی در زندگی آنها تاثیر مثبتی داشته است.

همچنان 56 درصد اشتراک کنندگان با یک انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام  یا تشکیل دولت موقت پس از امضای توافق نامه صلح موافق این بوده اند.

با این حال تقریبا 42 درصد از پاسخ دهندگان گفته اند که در صورت داشتن فرصت کشور را ترک می کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала