گفت و گوی تیلیفونی وزیران امور خارجه افغانستان و پاکستان

© رخنامه وزارت خارجه گفت و گوی تیلیفونی وزیران امور خارجه افغانستان و پاکستان
گفت و گوی تیلیفونی وزیران امور خارجه افغانستان و پاکستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان با وزیر امور خارجه پاکستان گفت و گوی تیلیفونی نمود.

دیدار حنیف اتمر با نخست وزیر ازبیکستان - اسپوتنیک افغانستان
دیدار حنیف اتمر با نخست وزیر ازبیکستان
به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه افغانستان نوشت: محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت امور خارجه کشور ضمن ابراز خرسندی از بهبود یافتن شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان به دلیل دچار شدن به بیماری کووید–۱۹، برای ایشان آرزوی سلامتی کرد.
در این گفت و گوی تیلیفونی، قریشی برگزاری موفقانه دومین نشست بررسی پلان عمل افغانستان – پاکستان برای صلح و همبستگی که در ۳۱ اگست سال ۲۰۲۰ در کابل برگزار شد را به اتمر تبریک گفته و افزود؛ که «خوشبختانه نشست APAPPS پیشرفت خوبی داشته و هر دو کشور باید در جهت اجرای کامل تعهدات شان تلاش نمایند».
این وزارت افزوده است، که اتمر نشست APAPPS را بستری مهم برای گسترش همکاری و تفاهم بین دو ملت خواند و به قریشی اطمینان داد که افغانستان به میکانیزم و تصامیمی که در آن نشست اتخاذ گردیده، کاملاً متعهد است.
همچنین سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان ضمن تشکری از دولت پاکستان برای نقش فعال شان پیرامون روند صلح و حمایت از گفتگوهای صلح بین دولت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان، در مورد لزوم رسیدن به صلحی پایدار که منجر به حفظ دستاوردهای ۱۹ سال گذشته شود، بحث نمود.
این وزارت در ادامه نوشته است، که قریشی نیز بر حمایت دولت خود از حل مسالمت آمیز منازعات افغانستان تاکید نمود و در مورد اقدامات اخیر آن کشور برای بهبود وضعیت موجود ترانزیت و تجارت از جمله تصمیم به بهبود امکانات در نقطه عبور غلام خان به عنوان سومین مسیر ترانزیتی بین دو کشور صحبت نمود.
سپس اتمر اظهار امیدواری کرد، که گذرگاه غلام خان به عنوان یک مسیر رسمی جدید، باعث افزایش تجارت و سهولت در امر ترانزیت میان دو کشور گردد. ایشان همچنین در مورد چشم اندازشان برای توسعه همکاری چند جانبه در سطح منطقه که شامل پاکستان، افغانستان و کشورهای آسیای میانه می گردد، ابراز نظر نمود.
در ادامه گفتگوی تیلیفونی دو طرف بر لزوم پیشرفت موضوع اتصال منطقه ای از طریق سرمایه‌گذاری‌های مشترک بر پروژه های بزرگ اقتصادی از جمله ایجاد خط راه آهن و همچنین توسعه زیر بناها که منطقه را به هم وصل می کند، تأکید کردند.
در پایا آقای اتمر از میزبانی دوامدار دولت پاکستان از پناهجویان افغانستانی و کمک به آنها در جریان شیوع مریضی کووید - ۱۹ تشکری کرد و در مورد بازگشت با عزت و تدریجی پناهجویان افغانستانی از پاکستان به افغانستان نیز تبادل نظر داشتند.

یادآوری می کنیم، که پیش از این وزیر امور خارجه افغانستان به بیماری کووید-نزده دچار شده بود. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала