توافق انتقال برق ترکمنستان به پاکستان از طریق افغانستان

© Photo / DABS.AFGتوافق انتقال برق ترکمنستان به پاکستان از طریق افغانستان
توافق انتقال برق ترکمنستان به پاکستان از طریق افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شرکت برشنا می‌گوید که پاکستان، افغانستان و ترکمنستان بر سر انتقال برق از ترکمنستان به پاکستان به توافق رسیده اند.

به گزارش اسپوتنیک، مجتبی هوشمند، مشاور بخش برنامه‌های شرکت برشنا، امروز شنبه 15 سنبله در یک نشست خبری گفت که این شرکت پروژۀ تازه‌یی را زیر نام «تاپ» روی دست گرفته است که برق ترکمنستان را به پاکستان انتقال می‌دهد.

شرکت برشنا: روند انتقال برق به افغانستان از تاجیکستان عادی می شود - اسپوتنیک افغانستان
شرکت برشنا: روند انتقال برق به افغانستان از تاجیکستان عادی می شود

به گفتۀ وی، با شروع کار فاز اول این پروژه که از ترکمنستان به ولایت‌های هرات و فراه می‌انجامد، میزان انرژی برق در کشور افزایش خواهد یافت.

آقای هوشمند افزود که در صورت تکمیل شدن فاز دوم پروژه تاپ، افغانستان سالانه 50 میلیون دالر از بابت ترانزیت برق ترکمنستان به پاکستان به دست خواهد آورد.

همزمان مصطفی آریا، مشاور ارشد شرکت برشنا در این نشست فساد را مانع اصلی فراروی عملی‌شدن بهتر پروژه‌ها خواند و گفت که فساد سبب شده تا پول‌های اختصاص داده شده دوباره برگشت کنند و بخش زیادی از پروژه‌ها عملی نشوند.

صفی‌الله احمدزی، رییس برنامه‌های شرکت برشنا نیز در این نشست خبری گفت که همه ساله افغانستان از بهر خرید برق به کشورهای همسایه بیشتر از 220 میلیون دالر پرداخت می‌کند که تقریباً با هزینه‌ی 250 میلیون دالری ساخت بند سلما برابری می‌کند.

افغانستان با وجود داشتن ظرفیت‌های فراوان آبی و آفتابی برای تولید برق هنوز قادر نشده است تا راهبرد انرژی را طوری طرح کند که راه را برای تولید انرژی داخلی باز کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала