کشف ۱۶۰ اثر تاریخی از تپه «سبزآباد» ننگرهار + عکس

© AP Photo / Anja Niedringhaus کشف ۱۶۰ اثر تاریخی از ننگرهار
     کشف ۱۶۰ اثر تاریخی از ننگرهار  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
۱۶۰ اثر تاریخی در ولایت ننگرهاراز تپه‌ سبزآباد، در نواحی مرکز این ولایت کشف شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه های کایل، مقامات محلی در ننگرهار می‌گویند که پس از یک‌ونیم سال کندن‌کاری، موفق شده‌اند که ۱۶۰ اثر تاریخی را از تپه‌ سبزآباد، در نواحی مرکز این ولایت کشف کنند.

​به گفته مسوولان ریاست اطلاعات و فرهنگ این ولایت، آثار کشف شده به دوره‌های اسلامی، کوشانی و بودایی تعلق دارند و قدامت آن به قرن‌های مختلف بر می‌گردد.

آنان تصریح کردند که کار کندن ‌کاری این تپه با استفاده از بودجه انکشافی وزارت اطلاعات و فرهنگ انجام شد و آثار های به دست آمده پس از کندن ‌کاری توسط باستان ‌شناسان، به ریاست اطلاعات و فرهنگ ننگرهار سپرده شده است.

احمدشاه عمری، مدیر آبدات تاریخی ننگرهار روز سه‌شنبه، هژدهم سنبله به روزنامه ۸صبح گفت که کار کندن‌کاری این تپه از سال گذشته آغاز شده بود و شش ماه ادامه یافت.

هم‌زمان با این، محمد مبین، مسوول کندن‌ کاری «تپه تاریخی سبزآباد» و عضو ریاست باستان‌شناسی این ولایت افزود که در میان آثار به دست آمده، سکه‌ها، تابوت‌ها و مجسمه‌های گچی به دست آمده است.

وی گفت که علاوه بر آثار منقول، ۱۱ اثر غیرمنقول که شامل اتاق‌ها می‌شود نیز به دست آمده است.

گفتنی است که بیش‌تر از این آثار به دلیل نبود موزیم در ننگرهار، به کابل انتقال یافته است.

فرهنگیان در این ولایت نبود موزیم در ننگرهار را «مشکلی بزرگ» تلقی می‌کنند و ساخت آن را از ضرورت‌های اساسی می‌دانند.

آنان می‌گویند که بخشی از آثار از سوی ریاست اطلاعات و فرهنگ ننگرهار نگه‌داری می‌شود که با توجه به نبود موزیم، مردم نمی‌توانند از آن دیدن کنند و در مورد تاریخ آن نیز از سوی باستان‌شناس‌ها جست‌وجو صورت نمی‌گیرد.

حاصلات سالانه‌ ای خرمای ننگرهار به ۱۵۰ تن می‌رسد - اسپوتنیک افغانستان
حاصلات سالانه‌ ای خرمای ننگرهار به ۱۵۰ تن می‌رسد

ریاست اطلاعات و فرهنگ ننگرهار اما تعهد کرده است که به زودی اساس یک موزیم را در این ولایت می‌نهند و برای کشف سایر آثار تاریخی در ننگرهار تلاش می‌کنند.

رحیم‌الله خوگیانی، رییس اطلاعات و فرهنگ این ولایت گفت که هم‌زمان با دوام کندن‌کاری برای کشف سایر آثار تاریخی در تپه سبزآباد، تلاش می‌کند که در این ساحه یک موزیم نیز ساخته شود.

وی افزود که موزیم در حوزه شرق کشور وجود ندارد، اما تلاش برای منظوری و ساخت آن ادامه خواهد یافت.

رییس اطلاعات و فرهنگ ننگرهار گفت که هم‌زمان با تلاش‌ها برای ساخت موزیم، این ریاست در نظر دارد که کارهای باقی‌مانده باغ «سراج العمارت» را تکمیل کنند و خلای فرهنگی را بر اساس طرحی که دارند، پُر کنند.

شایان ذکر است که ننگرهار از ولایت‌هایی است که ساحات تاریخی آن به دلیل جنگ‌های کنونی به گونه غیرفنی استخراج و در برخی از موارد نیز غصب شده است.  

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала