واکنش‌ها به حمله بر معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان

© Photo / A Aواکنش‌ها به حمله بر معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان
واکنش‌ها به حمله بر معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حمله بر کاروان موترهای معاون نخست ریاست جمهوری، با واکنش‌هایی داخلی و خارجی روبه‌رو شده است.

پس از انفجار امروز، شماری از مقام‌ها و چهره‌های سیاسی از جمله عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی، محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری و حمدالله محب، مشاور امنیت ملی به دیدار آقای صالح به دفتر کارش رفته‌اند.

ارگ ریاست جمهوری، با نشر خبرنامه‌یی حمله بر امرالله صالح را نکوهش کرده است. در خبرنامۀ ارگ به نقل از محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور آمده است که: «تروریستان و حامیان خارجی‌شان با انجام چنین جنایت‌ها؛ صلح، جمهوریت و آیندۀ روشن کشور را که خواست بزرگ و اساسی مردم ما است، تضعیف نمی‌توانند». خبرنامه می‌افزاید که مبارزه نیروهای امنیتی در برابر تروریستان با جدیت و قاطعیت ادامه خواهد داشت.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی نیز حمله بر آقای صالح را نکوهش کرده است. آقای عبدالله می‌گوید، حمله بر معاون نخست ریاست جمهوری در شرایطی که حکومت در آستانۀ گفت‌وگوهای بین‌الافغانی صلح قرار دارد و مردم خواهان قطع جنگ وخونریزی‌اند، نشان‌دهندۀ آن است که دشمنان پیدا و پنهان صلح نمی‌خواهند تا زنجیرۀ جنایت بشکند و افغانستان به صلح‌وثبات برسد.

رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی خواستار بررسی جدی این حمله از سوی نهادهای مربوطه شده است.

محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری حمله بر آقای صالح را نقض صریح برنامه صلح می‌خواند. آقای دانش با نشر اعلامیه‌یی می‌گوید، در حالی‌که همه منتظر آغاز گفت‌وگوهای صلح میان دولت و گروه طالبان هستند، «حمله تروریستی بر معاون اول ریاست جمهوری نقض صریح برنامه صلح است».

او می‌افزاید: «دشمنان مردم و مخالفان صلح باید بدانند که عزم دولت و ملت افغانستان هم در مبارزه با تروریزم و هم برای تحقق صلح، راسخ و خلل ‌ناپذیر است».

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری نیز حمله به آقای صالح را نکوهش کرده تأکید می‌کند: «این حمله و سایر حمله‌های پسین، کار دشمنان صلح و ثبات است که پیوسته به خشونت‌های‌شان در برابر دولت و ملت افغانستان ادامه می‌دهند».

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت در توییترش نگاشته است که: «تروریستان با ایجاد توحش و نفرت به اهداف شوم‌شان رسیده نمی‌توانند».

محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه ضمن محکوم‌کردن این رویداد می‌گوید: «دشمنان وطن با این‌گونه حملات مانع روند صلح شده نمی‌توانند. عزم ما برای رسیدن به صلح خلل ناپذیر است».

میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نماینده‌گان در نشست عمومی امروز مجلس این حمله را نیز محکوم کرده است. آقای رحمانی می‌گوید، دشمنان مردم افغانستان، با پشتی‌بانی شبکه‌های تروریستی تلاش دارند تا روند آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را تخریب کنند.

سازمان پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو در افغانستان نیز ضمن نکوهش این حمله می‌گوید، دشمنان صلح، خواست مردم افغانستان را برای جلوگیری از خشونت و آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی نادیده می‌گیرند.

وزارت خارجۀ پاکستان نیز با محکوم‌کردن این حمله با خانواده‌های قربانیان این رویداد ابراز همدردی کرده است.

کاروان موترهای امرالله صالح، معاون نخست رئیس جمهور حوالی ساعت 7:35صبح امروز (چهارشنبه، ۱۹ سنبله) در منطقۀ چهارراهی سابقۀ تایمنی از مربوطات حوزۀ چهارم امنیتی شهر کابل هدف یک انفجار قرار گرفت.

وزارت داخله این انفجار را برخاسته از مواد انفجاری جاسازی‌شده در این منطقه می‌گوید. طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله می‌گوید، در نتیجۀ این حمله 10 غیرنظامی کشته و 15 تن دیگر به شمول شماری از محافظان آقای صالح زخمی شده‌اند.

امرالله صالح، معاون نخست رئیس‌جمهور با نشر یک پیام تصویری می‌گوید، در این رویداد چند تن از محافظانش زخمی شده‌اند. آقای صالح می‌افزاید که در این انفجار او و پسرش نیز به گونۀ سطحی آسیب دیده‌اند.

تاکنون فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است. طالبان دست‌داشتن در این حمله را رد کرده‌اند.

امرالله صالح، سال گذشته در دفتر روند سبز در کابل نیز هدف حمله قرار گرفت. در آن حمله 20 تن کشته و 50 تن دیگر زخمی شدند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала