اعضای هیات گفت و گو کنندگان گروه طالبان چه کسانی استند؟

© تویتر مایک پمپئواعضای هیات گفت و گو کنندگان گروه طالبان چه کسانی استند؟
اعضای هیات گفت و گو کنندگان گروه طالبان چه کسانی استند؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروه طالبان برای گفت و گوی رو در رو میان افغانستانی در دوحه پایتخت قطر بیست و یک نفر از نمایندگان شان را فرستاده اند. 
گفت و گوهای میان افغانستانی در قطر ممکن چند هفته طول بکشد - اسپوتنیک افغانستان
گفت و گوهای میان افغانستانی در قطر ممکن چند هفته طول بکشد

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، گروه طالبان هیات ۲۱ نفری را به‌رهبری مولوی عبدالحکیم حقانی برای مذاکرات میان افغانستانی به دوحه فرستاده‌اند.

اعضای این هیات امروز شنبه با هیات مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان زیر یک سقف در نخستین نشست میان افغانستانی در دوحه حضور یافتند.

اما اعضای هیات مذاکره کننده طالبان چه‌ کسانی استند؟

۱. مولوی عبدالحکیم حقانی، ۶۳ ساله که رهبری هیات مذاکره‌کننده طالبان را به‌عهده دارد، از ولسوالی میوند کندهار است. وی از بنیان‌گذاران گروۀ طالبان و از نزدیکان ملامحمد عمر، رهبر پیشین گروۀ طالبان بود و در تشکیلات این گروه در بخش‌هایی چون ریاست دادگاۀ عالی کار کرده‌است.

۲. شیرمحمد عباس استانکزی، معاون سیاسی دفتر طالبان در قطر است. استانکزی ۶۱‌ساله که باشندۀ ولسوالی بره‌کی برک ولایت لوگر است، در بخش نظامی در هند آموزش دیده‌است و در دورۀ طالبان در مقام‌هایی چون معینیت وزارت‌های خارجه و صحت کار کرده‌است.

۳. محمد فاضل مظلوم، ۵۴ سال دارد و باشندۀ اصلی ولسوالی چارچینوی ولایت ارزگان است. وی که از سال دوهزار و دو ۲۰۱۴ را در زندان گوانتانامو در بند بود در دورۀ طالبان معین وزارت دفاع و رییس ستاد ارتش این گروه بود.

۴. عبدالسلام حنفی ۵۱ ساله است و در ولسوالی قوش‌تیپۀ ولایت جوزجان به دنیا آمده‌است.

۵. عبدالمنان عمری، برادر ملامحمد عمر است و در تشکیلات طالبان ریاست کمیسیون رسیدگی به شکایت‌ها دربارۀ تلفات غیرنظامیان را دارد.

۶. مولوی عبدالکبیر ۴۸سال دارد و باشندۀ اصلی ولسوالی نهرین ولایت بغلان است. وی در دورۀ طالبان والی ننگرهار بود.

۷. امیرخان متقی، از چهره‌های شناخته‌شدۀ گروۀ طالبان در چند دهۀ اخیر است که ۵۰ سال دارد و در ولسوالی نادعلی هلمند به دنیا آمده‌است. متقی وزیر اطلاعات و فرهنگ دورۀ طالبان بود.

۸. نورالله نوری، باشندۀ ولسوالی شاجوی ولایت زابل است و ۴۹ سال دارد. وی که در دورۀ طالبان والی لغمان بود ۱۲سال در گوانتانامو زندانی بود.

۹. دین‌محمد حنیف ۵۷ ساله است و در ولسوالی یفتل بدخشان زاده شده‌است. وی افزون بر عضویت در هیات مذاکره‌کنندۀ طالبان، در دفتر سیاسی طالبان مسئولیت روابط این گروه را با کشورهای آسیای میانه به‌ دوش دارد.

۱۰. عبداللطیف منصور در ولسوالی زرمت ولایت پکتیا به دنیا آمده‌است و ۵۳ سال دارد. او در دورۀ طالبان به‌حیث وزیر زراعت کار کرد.

۱۱. عبدالله حنفی مشهور به ملاشیرین آخُند، باشندۀ ولسوالی ژیری ولایت کندهار است که زمانی مسئولیت تأمین امنیت خانه ملامحمد عمر را به‌دوش داشت.

۱۲. مولوی محمد قاسم باشندۀ ولسوالی فیض‌آباد ولایت جوزجان است و ۴۹ سال دارد. وی آموزش‌های دینی دیده‌است و در شمال افغانستان در بخش محاکم نظامی برای طالبان کار کرده‌است.

۱۳. فریدالدین محمود در مرکز پکتیکا به دنیا آمده‌است و در دار العلوم حقانیه آموزش دیده‌است. وی معین علوم بشری اکادمی علوم بود.

۱۴. مطیع‌الحق خالص ۵۹ ساله است و در ولسوالی خوگیانی ننگرهار زاده شده‌است. وی نیز آموزش‌های دینی دیده‌است و در مذاکرات طالبان و امریکا هم حضور داشت.

۱۵. ملا خیرالله خیرخواه باشندۀ ولسوالی ارغستان کندهار است و وزیر امور داخله طالبان بود. خیرخواه نیز در سال ۲۰۰۲ بازداشت و در گوانتانامو زندانی شد.

۱۶. شهاب‌الدین دلاور در شهر پُل علم ولایت لوگر زاده شده‌است و ۵۸ ساله است. وی در دورۀ طالبان در اسلام‌آباد و پسان‌تر هم در عربستان سعودی سفیر بود. وی اکنون مسئول روابط دفتر سیاسی طالبان با طرف‌های افغان است.
 
۱۷.عبدالحق وثیق از ولسوالی خوگیانی ولایت غزنی است و آموزش‌های دینی دیده‌است. وثیق هم در حدود دوازده‌سال در گوانتانامو زندانی بود.

۱۸. محمد نبی عمری باشندۀ ولسوالی اسماعیل‌خیل خوست است و ۴۹ سال دارد. او نیز زندانی پیشین گوانتانامو است و تجربه مذاکرات صلح را با امریکا دارد.

۱۹. محمد سهیل شاهین از ولسوالی احمد‌آباد پکتیا است و افزون بر این که از بخش انگلیسی دانشکدۀ ادبیات دانشگاۀ کابل فارغ شده‌است، سند خبرنگاری هم دارد.

۲۰. محمد انس حقانی جوان‌ترین عضو هیئت مذاکره‌کننده طالبان است و تنها ۲۶سال دارد. انس حقانی پسر کوچک جلال‌الدین حقانی است و در ولسوالی گرده‌سیری پکتیا به دنیا آمده‌است.
وی که رهایی‌اش از زندان در برابر آزادی استادان دانشگاه امریکایی کابل، ماه‌ها بحث‌برانگیز بود، افزون بر آموزش‌های دینی به چند زبان و برخی از فناوری‌ها آشنا است.

۲۱. داکتر محمد نعیم در ولسوالی چک ولایت میدان وردک زاده شده‌است و ۴۶سال دارد. وی ده سال می‌شود که عضو دفتر سیاسی طالبان است و به‌تازگی هم‌چون سخنگوی این دفتر معرفی شده‌است. 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала