گلبدین به طالبان پیشنهاد اتحاد داد

© Sputnik / JAKحکمتیار
حکمتیار - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رهبر حزب اسلامی افغانستان طالبان را به گفت‌وگو با حزب متبوعش فرا خوانده و تاکید کرد که اگر این دو گروه دست به دست هم‌ دهند، بحران به زودی پایان می یابد.

 به گزارش اسپوتنیک، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی روز گذشته (جمعه) در جریان ادای نماز جمعه به گروه طالبان پیشنهاد داده که با هم متحد شوند. او گفته است که حزب اسلامی و طالبان ارزش های مشترکی دارند. 

 حکمتیار اظهار داشت "حزب اسلامی برای گفت‌وگوهای مستقل با طالبان و همچنین برای مشارکت و همکاری آماده است. ما معتقدیم که اگر این دو گروه دست به دست هم‌ دهند، بحران افغانستان به زودی پایان می یابد و هیچ نیرویی قادر به ایستادگی در برابر آن نیست. وقتی اولین دور گفت‌وگوهای کابل و طالبان به پایان رسید حزب اسلامی و طالبان آماده آغاز گفت‌وگوها هستند. انتخاب در دست طالبان است".

حکمتیار - اسپوتنیک افغانستان
حکمتیار: احزاب سیاسی وارد مذاکره با طالبان شده‌اند

وی افزود: "از نگاه طالبان، دولت افغانستان در وضعیت کنونی ضعیف است بنابراین هیچ فوریتی برای صلح وجود ندارد. برخی اعضای این گروه بر راه حل نظامی، برخی بر راه‌حل مسالمت آمیز، برخی به پیوستن به حزب اسلامی که از نظر عقیدتی و عملی، نظام اسلامی، عقب نشینی مهاجمان خارجی، استقلال افغانستان نزدیک هستند، اصرار دارند. آزادی و بسیاری از موضوعات وجه مشترک آن‌هاست. اگر طالبان به حزب سیاسی که در کل کشور احساس نزدیکی می‌کند، پس این فقط حزب اسلامی است. گروههای اسلامی خواهان اتحاد و اتحاد هستند".

رهبر حزب اسلامی افغانستان با اشاره به آغاز مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه پایتخت قطر توضیح داد: "در جریان مذاکرات، هیئت نمایندگی ایالات متحده تلاش خواهد کرد تا در مورد دولت جدیدی که مورد قبول سایر طرف‌ها باشد، به توافق برسد. البته این گفت‌وگوها با تهدیدات و موانع داخلی و خارجی زیادی روبرو است. به احتمال زیاد مدت زیادی به طول خواهد انجامید. دولت آماده نیست تا به راحتی قدرت را ترک کند. تا آخرین لحظه تلاش خواهد کرد تا از تشکیل دولت جدید جلوگیری کند".

این در حالیست که گفتگوهای صلح بین الافغانی از روز شنبه گذشته در قطر آغاز شده است، با گذشت یک هفته از آغاز این مذاکرات، اما تاکنون طرفین توافق چشمگیری انجام ندادند.
 گلبدین حکمتیار تا چند سال پیش یکی از مخالفان مسلح دولت افغانستان بود که با دولت‌های پساطالبان می‌جنگید اما در میزان سال ۱۳۹۵ به روند صلح پیوست. او پس از آن بارها از طالبان نیز خواست با دولت صلح کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала