واکنش افغانستان به درخواست ارمنستان برای لغو عضویت این کشور در سازمان پیمان امنیت جمعی

© Photo / Government Media and Information Centerواکنش افغانستان به درخواست ارمنستان برای لغو عضویت این کشور در سازمان پیمان امنیت جمعی
واکنش افغانستان به درخواست ارمنستان برای لغو عضویت این کشور در سازمان پیمان امنیت جمعی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت امور خارجه‌ افغانستان به خواست ارمنستان برای لغو عضویت این کشور در سازمان پیمان امنیت جمعی واکنش نشان داد. 
ارمنستان خواستار لغو عضویت افغانستان در سازمان پیمان امنیت جمعی شد - اسپوتنیک افغانستان
ارمنستان خواستار لغو عضویت افغانستان در سازمان پیمان امنیت جمعی شد

به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه‌ افغانستان به خواست شورای ملی ارمنستان از دبیرخانه مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی یا «CSTO» مبنی بر لغو عضویت ناظر افغانستان در این سازمان واکنش نشان داد.

گران هیواد سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان امروز (شنبه، ۱۲ میزان) در یک پیام ویدیویی گفت، که درباره لغو، انفصال و یا تعلیق عضویت اعضای ناظر سازمان پیمان امنیت جمعی، شورای رهبری این سازمان تصمیم می‌گیرد.

به گفته هیواد، شورای رهبری سازمان پیمان امنیت جمعی متشکل از رهبران دولت‌های عضو این سازمان است، که دولت جمهوری اسلامی افغانستان با این کشورها و رهبرانشان روابط «بسیار نیک و حسنه» دارد.

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان بر موضع پیشین این وزارت در مورد منازعه «نگورنو – قره‌باغ»، منطقه مورد مناقشه میان ارمنستان و آذربایجان تأکید کرد.

هیواد گفت: "موضع دولت جمهوری اسلامی افغانستان این است که این مشکل از راه مذاکره و گفت‌وگو حل شود و بر این موضع خود استوار است".

پیش از این، وزارت امور خارجه‌ افغانستان در هفتم ماه میزان در بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از درگیری‌های شدید نظامی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه‌ «نگورنو – قره‌باغ»، اعلام کرده بود منطقه قره‌باغ به‌عنوان بخشی از آذربایجان در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است. افغانستان خواهان پایان اشغال آن بوده و در این راستا از تلاش‌های مردم و دولت آذربایجان و سایر ملل جهان پشتیبانی می‌کند.

وزارت خارجه افغانستان همچنین خواهان برقراری آتش‌بس و رفع بحران طولانی در این منطقه از راه مسالمت‌آمیز شده بود.

به دنبال آن، شورای ملی ارمنستان از دبیرخانه مجمع پارلمانی سازمان پیمان امنیت جمعی یا «CSTO» رسما خواست که روند لغو عضویت افغانستان در این سازمان را آغاز کند.

یادآوری می کنیم، که سازمان پیمان امنیت جمعی در سال ۲۰۰۲ میلادی تشکیل شده است. ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان اعضای کنونی این سازمان هستند. افغانستان و صربستان نیز از سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون اعضای ناظر این سازمان هستند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала