زمان افتتاح خط آهن وصل‌کننده ایران و افغانستان اعلام شد

© Fotolia / Herreneckزمان افتتاح خط آهن وصل‌کننده ایران و افغانستان اعلام شد
زمان افتتاح خط آهن وصل‌کننده ایران و افغانستان اعلام شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
به گفته مقامات ایرانی، این پروژه سبب انتقال کالا و مسافر میان ولایت هرات و خراسان رضوی شده و همچنین از طریق آن نیز این شبکه ریلی به بنادر خلیج فارس، بندر چابهار و بنادر دیگر متصل می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری صدای افغان، عباس خطیبی، معاون توسعه زیرساخت‌های ایران در رابطه با زمان افتتاح خط آهن خواف – هرات گفت: در حال حاضر با سعی و تلاش مسوولان دو کشور همسایه برای بهره برداری از پروژه مهم اقتصادی خط آهن، ۹۳ درصد این طرح تکمیل شده و ماه آینده با حضور مقامات ارشد ایران و افغانستان افتتاح خواهد شد.

وی افزود: این پروژه سبب انتقال کالا و مسافر میان ولایت هرات و خراسان رضوی شده و همچنین از طریق آن نیز این شبکه ریلی به بنادر خلیج فارس، بندر چابهار و بنادر دیگر متصل می‌شود و طریق این خط آهن ایران به افغانستان و افغانستان نیز به کشور ازبکستان متصل می‌شود.

نزدیک به 500 هزار تن کالا در یک ماه گذشته از طریق خط آهن وارد افغانستان شده است - اسپوتنیک افغانستان
نزدیک به 500 هزار تن کالا در یک ماه گذشته از طریق خط آهن وارد افغانستان شده است

خطیبی ادامه داد: افتتاح این طرح به دلیل مشکلات امنیتی با تاخیر مواجه شده و پس از تکمیل به رغم شیوع کرونا در منطقه به زودی افتتاح خواهد شد.

معاون توسعه زیرساخت‌های ایران اظهار داشت: ایران پس از افتتاح این پروژه در قطعه سوم در شهرستان غوریان آماده است تا قطعه چهارم که بر عهده حکومت افغانستان است را با تجربه بیش از ۴۰ سال ساخت ریل و ایجاد راه اهن برعهده بگیرد و تکمیل کند.
همچنین سعید عزیزی، رئیس خط آهن هرات در این مورد گفت: قطعه سوم خط آهن هرات – خواف ۶۳ کیلومتر طول دارد که از مرزمشترک میان ایران و افغانستان تا ایستگاه شمتیغ ۱۰ کیلومتر و از مرز تا شهرستان غوریان ۳۰ کیلومتر و تا آخرین ایستگاه روزنک ادامه دارد که در حال حاضر در حال پشت سر گذاشتن مراحل نهایی خود است و به زودی این پروژه در قطعه سوم افتتاح می‌شود.
سعید عظیمیان، معاون اتاق بازرگانی و سرمایه گذاری هرات نیز با اشاره به اهمیت پروژه خط آهن هرات – خواف گفت: افتتاح و بهره بردای از این پروژه نه تنها انتقال کالاها را میان ایران و افغانستان تسهیل می‌کند، بلکه گامی مهم در راستای دگرگونی چرخه اقتصادی افغانستان است.
 قطعه سوم راه آهن هرات – خواف از سوی متخصصان ایران و از مرز مشترک دو کشور تا ایستگاه روزنک در داخل مرز افغانستان به اتمام رسیده و طرف افغانستان اعلام کرده است که ساخت قطعه چهارم نیز تا ۱۰ روز دیگر آغاز شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала