درخواست معرفی رئیس اداره احصائیه مرکزی به سارنوالی

© Photo / میر رحمان رحمانی فیسبوکمجلس نمایندگان افغانستان
مجلس نمایندگان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نمایندگان مجلس در پیوند به گنجانیده شدن زبان فارسی به جمع زبان‌های خارجی در فُرم ثبت‌نام تذکره الکترونیکی، خواستار معرفی رئیس احصائیه مرکزی به سارنوالی شدند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری صدای افغان، نمایندگان مجلس در نشست عمومی روز چهارشنبه (۱۶ میزان) مجلس، تاکید کردند که رئیس اداره احصائیه مرکزی هویت جمعی از مردم افغانستان را انکار کرده و مرتکب نفاق‌انگیزی میان شهروندان کشور شده است.
اعضای مجلس خواسته اند تا احمد جاوید رسولی، رئیس احصائیه مرکزی از مقامش سبک‌دوش شده و به جُرم تفرقه‌افکنی به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شود.
خان آقا رضایی، نماینده کابل در نشست امروز با بیان‌ اینکه شهروندان کشور در شرایط کنونی بیش از سایر اوقات به وحدت و همدیگر پذیری نیاز دارند، گفت: افراد مریضی که موجب نفاق‌اندازی می‌شوند باید به سارنوالی معرفی شوند.

فراخوانده شدن رییس اداره احصاییه در پیوند به درج فارسی به عنوان زبان خارجی به مجلس - اسپوتنیک افغانستان
فراخوانده شدن رییس اداره احصاییه در پیوند به درج فارسی به عنوان زبان خارجی به مجلس

او اضافه کرد که رئیس اداره احصائیه مرکزی خلاف روحیه ملی، زبان فارسی را خارجی خوانده و هویت جمع کثیری از شهروندان را انکار کرده است، پارلمان کشور باید در این مورد به صورت جدی موضع‌گیری کرده و او را به سارنوالی معرفی کند.
حبیب‌الرحمان پدرام، نماینده هرات نیز اشاره کرد که بیش از صد سال پیش تنها زبان رسمی کشور فارسی بوده و تاریخ احمد شاهی نیز به این زبان نوشته شده‌ است.
پدرام اضافه کرد؛ اکنون ما نیت بد و ضدیت با فارسی را نمی‌پذیریم و خواستار محاکمه کوردلانی می‌باشیم که زبان ۲۰ میلیون شهروند این کشور را خارجی خوانده است.
عبدالرووف انعامی، نماینده بدخشان نیز گفت که جمع کردن مردم کشور زیر یک چتر با ذهنیت‌های قبیلوی و طایفوی امکان ندارد و میسر نمی‌باشد.
او اضافه کرد که در هجده سال اخیر با حکامی روبه‌رو شدیم که آنان برنامه‌های کوچک‌سازی دیگران و برتری سازی طایفه خود را در سر دارند که این موضوع موجب زمین‌گر شدن ما و به نفع کشورهای بیرونی است.
انعامی، اشاره کرد که در این روزها حکومت خلاف ماده ۶۶ قانون اساسی از صلاحیت‌های خود به شکل سمتی و طایفه‌ای استفاده کرده و می‌خواهد هویت طایفه‌ای خود را با توزیع شناسنامه الکترونیکی به جمع مردم افغانستان تحمیل کند.
بر بنیاد گفته‌های انعامی؛ حکومت عمداٌ و قصداٌ فارسی را زبان خارجی خوانده است، درحالیکه حکومت، ریاست و وزارت با این زبان می‌کند.
نیلوفر ابراهیمی، دیگر نماینده بدخشان نیز گفت: تاریخ، فرهنگ و افتخار افغانستان ریشه در زبان فارسی دارد و نفاق‌انگیزان باید بدانند که زبان فارسی تاریخ و تمدن افغانستان می‌باشد.
او تاکید کرد که اگر گنجانیدن فارسی در شمار زبان‌های خارجی از دید شخصی رئیس اداره احصائیه مرکزی سرچشمه گرفته باشد، باید با مراجعه به قانون، او را به جُرم نفاق اندازی به دادگاه معرفی کرد؛ اما اگر چنین اقدامی ریشه در تفکر دستگاه قدرت دارد، سردم‌داران باید بدانند که با این دید ،نه زبان فارسی، بلکه ریشه خود را با تیزاب جهل از بین می‌برند.
عبدالولی نیازی نماینده بدخشان نیز با اشاره به ۶۶ قانون اساسی گفت که هرچند رئیس جمهوری نمی‌تواند در زمان تصدی وظیفه از مقام خود به ملحوظات لسانی و سمتی و حزبی استفاده کند، اما آقای غنی برخلاف این ماده در صدد برهم زدن وحدت ملی و هم زیستی مسالمت آمیز در کشور است.
عالم ساعی نماینده تخار نیز توهین به زبان و هویت یک ملت را جنایت بزرگ خواند و گفت که در شرایط کنونی هر کسی که سهواً یا عمداً چنین جنایتی را مرتکب شده باید به نهادهای عدلی و قضایی معرفی شود.
او اضافه کرد که اداره احصائیه مرکزی نه تنها فارسی بلکه زبان‌های ترکمنی و ازبیکی را نیز در جمع زبان‌های خارجی اضافه کرده است.
در همین حال عبدالتمیم دادگر، نماینده غور گفت که روز گذشته احمد جاوید رسولی رئیس احصائیه مرکزی با حضور در کمیسیون آنان، از عملکرد خود پُشتبانی کرده و گفته است که از هیچ ارگانی هراس ندارد.
با این وجود میر رحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان گفت که قرار است در نشست عمومی روز دوشنبه رئیس اداره احصائیه مرکزی برای پاسخ‌گویی در مورد عملکرد اخیر این اداره به مجلس فراخوانده شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала