نخستین نشست سه‌جانبه افغانستان، امریکا و ترکمنستان برگزار شد

© Photo / facebook account of Ministry of Foreign Affairs of Afghanistan (MFA)نخستین نشست سه‌جانبه افغانستان، امریکا و ترکمنستان برگزار شد
نخستین نشست سه‌جانبه افغانستان، امریکا و ترکمنستان برگزار شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نشست سرپرست وزارت خارجه افغانستان، وزیر خارجه ترکمنستان و معین سیاسی وزارت امور خارجهٔ ایالات متحدهٔ امریکا، از طریق ویدیو کنفرانس برگزار گردید.

به گزارش اسپوتنیک، وزرای امور خارجهٔ افغانستان و ترکمنستان، و دیوید هیل معین سیاسی وزارت امور خارجهٔ ایالات متحدهٔ امریکا، نخستین نشست سه جانبه را از طریق ویدیو کنفرانس برگزار کردند و روی سه محور؛ گسترش روابط سیاسی، تقویت همکاری‌های امنیتی و توسعهٔ اقتصادی متمرکز بود.
در این نشست در زمینهٔ گسترش همکاری‌های سیاسی، ترکمنستان و ایالات متحده حمایت قاطع‌شان را از موفقیت مذاکرات صلح و حفاظت از دستاوردهای نزده سال گذشته اعلام داشته، بر رفع موانع ایجادشده در راه مذاکرات اصلی صلح و در رسیدن به یک توافق جامع برای حل صلح‌آمیز جنگ افغانستان تاکید ورزیدند. در جریان صحبت‌ها، ترکمنستان از آماد‌گی آن کشور برای میزبانی مذاکرات صلح اطمینان داده افزود که صلح در افغانستان متضمن اصلی موفقیت برنامه‌های چندین‌ملتی در منطقه است.

تبادلهٔ اسناد معاهدهٔ مشارکت استراتیژیک میان افغانستان و ترکمنستان - اسپوتنیک افغانستان
تبادلهٔ اسناد معاهدهٔ مشارکت استراتیژیک میان افغانستان و ترکمنستان

آقای هیل، بر پشتیبانی از حفظ دستاوردهای افغانستان بر حضور و نقش فعال زنان در پروسهٔ صلح و تأمین امنیت تأکید کرد.
در همین حال حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه افغانستان گفت: "خواست‌های اساسی جمهوری اسلامی افغانستان از مذاکرات کنونی صلح عبارتند از: برداشتن موانع از راه نهایی‌سازی طرزالعمل مذاکرات و آغاز گفتگوها روی اجندای اصلی مذاکرات صلح از جمله آتش‌بس؛ کاهش خشونت‌ها و ایجاد میکانیزم روشن برای بررسی و تشخیص عوامل خشونت و راه‌های جلوگیری از آن؛ و تلاش در جهت زمینه‌سازی برای رسیدن به یک توافق جامع که منجر به صلح پایدار و فراگیر در افغانستان گردد."
محور دوم این نشست در زمینهٔ همکاری‌های امنیتی، هرسه کشور بر مبارزهٔ مشترک و هماهنگ با شبکه‌های تروریستی منطقه‌یی و بین‌المللی، تقویت همکاری‌های سرحدی به‌ویژه در بخش مهار جنایت‌های سازمان‌یافته به‌شمول قاچاق مواد مخدر، ایجاد میکانیزم تشریک معلومات و مساعی در زمینه‌های امنیتی تأکید کرده و روی یک سلسله اقدامات عملی سه‌جانبه بحث کردند.
محور سوم این نشست در بخش تقویت همکاری‌های اقتصادی، آقای هیل از حمایت همه‌جانبهٔ ایالات متحده از پروژه‌های اتصال منطقه‌یی صحبت کرده، تطبیق پروژه‌های اقتصادی را در تأمین امنیت و رفاه جمعی منطقه حیاتی دانست.
از سوی هم ایالات متحدهٔ امریکا و ترکمنستان از عضویت و شرکت افغانستان در ساختارهای مشترک امریکا با کشورهای آسیای میانه از جمله «پنج‌به‌علاوهٔ‌یک» و «تیفا» حمایت‌شان را اعلام کردند.
گفته می‌شود که مقامات سه کشور مشخصاً روی اهمیت تطبیق پروژه‌های تاپی، تپ، فایبر نوری، خطوط آهن، انتقال انرژی، کاهش تعرفه‌های گمرکی و ایجاد تعرفه‌های ترجیحی میان افغانستان و ترکمنستان به تفصیل صحبت و تبادل نظر کردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала