ترمیم ۲۰۰ اثر هنری نگارستان ملی که در زمان طالبان تخریب شده بودند

عضو شوید
بیش از دوصد اثر هنری نگارستان ملی که در دوره طالبان پاره و تخریب شده بودند پس از ۱۹ سال، ترمیم شده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، آمر نگارستان ملی می‌گوید که طالبان پس از منفجر ساختن تندیس‌های بودای بامیان، در موزیم ملی و نگارستان ملی بیش از دوصد اثر را پاره کردند و شکستند.

بربنیاد گفته‌های آمر نگارستان ملی، اکنون ۲۹ اثر ترمیم شده اند و بخشی از آنها در این نگارستان به نمایش گذاشته شده اند.

این آثار از سوی هنرمندان خارجی به کمک شورای فرهنگی بریتانیا ترمیم شده اند و یک صدو پنجاه اثر دیگر برای ترمیم آماده شده اند.

اسناد تاریخی دورۀ غوریان به نگارستان ملی سپرده شد - اسپوتنیک افغانستان
اسناد تاریخی دورۀ غوریان به نگارستان ملی سپرده شد

به گفته مسوولان نگارستان ملی، این اثرها شامل دوصد اثر هنری نگارستان ملی می‌شوند که در دوره طالبان به علت داشتن چهره انسان پاره و تخریب شده بودند.

صابره رحمانی، آمر نگارستان ملی گفت: "بعد از آن که تندیس‌های بودای بامیان تخریب شدند، سر موزیم و نگارستان ملی می‌آیند و یک تعداد آثار را اینجا را که این هم شامل دوصد یا دوصد و ده اثر تخریب می‌شوند و آثار پاره می‌شوند."

ظاهراً در دوره طالبان نقاش‌های حاضر در نگارستان ملی تلاش کرده اند که با پوشانیدن برخی از نقاشی‌های چهره‌های انسان با رنگ‌هایی که دوباره از روی تابلو پاک شوند، آنها را حفظ کنند.

شورای فرهنگی بریتانیا همزمان با ترمیم ۲۹ اثر نگارستان ملی یک شمار از کارمندان این نگارستان را در بخش ترمیم اثرهای هنری آموزش داده است.

خیرالدین ابراهیم خیل، مدیر مخزن آثار نگارستان ملی گفت: "خوش بختانه آن پروژه توانست که در سه مرحله ۲۹ اثر ما را ترمیم بکند که این آثار به دو گونه اند آثار روغنی و آثار آبرنگ."

به گفته مسوولان نگارستان ملی، این نهاد اکنون بیش از هفت صد اثر نقاشی رنگی و روغنی، میناتوری، شبکه و معرق کاری و دست دوزی دارد؛ اما بیش از دوصد اثر نگارستان ملی در جریان جنگ‌های داخلی تخریب و ناپدید شده اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала