رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان: جنگ افغانستان جواز شرعی ندارد

© Photo / Facebook/Ahmed Al Raissouniرئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان : جنگ افغانستان جواز شرعی ندارد
رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان : جنگ افغانستان جواز شرعی ندارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
همزمان با افزایش خشونت‌ها در افغانستان، رییس اتحادیۀ جهانی علمای مسلمان می‌گوید که جنگ روان در افغانستان جواز شرعی ندارد.

به گزارش اسپوتنیک، شیخ احمد الریسونی، رئیس این اتحادیه که در قطر فعالیت دارد در گفتگوی ویژه با طلوع‌نیوز، کشتار مسلمانان را یک گناه بزرگ می‌داند و می‌افزاید که حمله‌های انتحاری به ویژه در برابر مسلمانان ناروا است: «جنگ دلیل شرعی ندارد. قتل یک فرد هم جواز ندارد؛ بناً نخست باید جنگ توقف یابد و مذاکرات به‌منظور ایجاد دولت جدید و نشان دادن یک افغانستان مترقی و اسلامی و نشان دادن یک افغانستان پیشرفته و اسلامی به‌گونه‌یی که در قضایای جهانی سهم داشته باشد و روابط خارجی‌اش را بسازد به پیش برود».

رئیس اتحادیۀ جهانی علمای مسلمان در پاسخ به این پرسش که اگر جنگ افغانستان جواز شرعی ندارد، پس به آن چه نامی می‌دهد گفت: «آن را جرایم می‌نامیم؛ کشتار و قتل کنونی جرم است. به هراندازه‌یی‌که انسان مرتکب قتل شود به‌همان اندازه مرتکب جرایم می‌شود».

او افزود: «عملیات جنگی علیه مسلمانان در مورد افغانستان در شرایط کنونی توجیهی ندارد؛ نه انتحاری و نه استشهادی و نه هم از طریق جنگ رو در رو و این‌ها از جملۀ کارهای حرام استند».

جنگ‌ها در حالی در افغانستان شدت گرفته‌اند که از بیش از یک ماه به اینسو هیئت‌های مذاکره کنندۀ جمهوری اسلامی  افغانستان و طالبان در دوحه سرگرم رأی‌زنی‌ها برای آغاز رسمی مذاکرات صلح استند؛ مذاکراتی که هنوز معلوم نیست چه زمانی آغاز خواهند شد.

اما، در افغانستان نبردها هم‌چنان ادامه دارند و به تازه‌گی در نبردها در تخار به گفتۀ اعضای مجلس نماینده‌گان نزدیک به پنجاه تن از نیروهای امنیتی جان باختند.

وزارت دفاع ملی هم گفته‌است که در 24 ساعت گذشته در حمله‌های نیروهای دولتی که در پاسخ به‌حمله‌های طالبان در 26 ولایت کشور صورت گرفتند 116 طالب کشته شدند و 39 تن دیگر زخمی برداشته‌اند. 

شیخ احمد الریسونی از حکومت افغانستان و طالبان می‌خواهد که جنگ را پایان دهند و مذاکرات دوحه را دربارۀ صلح ادامه دهند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала