دانش: وعده امریکا برای کاهش خشونت در افغانستان به حقیقت نپیوست

© facebook The Second Vice President of Islamic Republic of Afghanistanدانش: وعده امریکا برای کاهش خشونت در افغانستان به حقیقت نپیوست
دانش: وعده امریکا برای کاهش خشونت در افغانستان به حقیقت نپیوست - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان در دیدار با سفیر امریکا در افغانستان گفت، که متاسفانه با افزایش خشونت‌ها پس از امضای توافقنامه میان ایالات متحده و گروه طالبان و نیز در پی بهانه تراشی‌های گروه طالبان در مذاکرات و به رکود کشاندن گفتگوهای مستقیم، بدبینی‌ها نسبت به روند صلح در حال افزایش است.

سرور دانش - اسپوتنیک افغانستان
دانش: طالبان در روند صلح رویکرد متناقض دارند
به گزارش اسپوتنیک، دفتر رسانه ای معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان امروز سه شنبه، 6 عقرب 1399 نوشت: استاد سرور دانش در دیدار با سفیر ایالات متحده امریکا: در پی افزایش خشونت‌ها و بن بست در مذاکرات اعتماد مردم به صلح آسیب دیده است
در ادامه این خبرنامه آمده است، که راس ویلسن، سفیر ایالات متحده امریکا در کابل، قبل از ظهر امروز با استاد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری در قصر صدارت عظمی، دیدار کرد و دو طرف در مورد مسائل جاری کشور، از جمله روند صلح و افزایش خشونت‌ها پس از امضای توافق‌نامه صلح میان امریکا و گروه طالبان، بحث و تبادل نظر کردند.
دفتر رسانه ای معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان افزوده است، که سفیر امریکا در این دیدار ضمن ابراز تسلیت به مناسبت حوادث تلخ اخیر و جان باختن نیروهای امنیتی و مردم ملکی افغانستان و نیز حمله تروریستی بر مرکز آموزشی کوثر دانش در غرب کابل و جان باختن ده ها دانش آموز در این حادثه گفت که صلح و امنیت دو اولویت اساسی ایالات متحده در افغانستان است و در هر دو مورد تلاش صورت می‌گیرد تا در هماهنگی با دولت افغانستان به مراحل خوبی برسیم.
بر پایه این گزارش، استاد سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در این دیدار ضمن اظهار قدردانی از تلاش‌های دولت ایالات متحده امریکا در روند صلح و حمایت‌های این کشور از مردم و دولت افغانستان در دو دهه اخیر گفت که متاسفانه با افزایش خشونت‌ها پس از امضای توافقنامه میان ایالات متحده و گروه طالبان و نیز در پی بهانه تراشی‌های گروه طالبان در مذاکرات و به رکود کشاندن گفتگوهای مستقیم، بدبینی‌ها نسبت به روند صلح در حال افزایش است.
وی افزود، که برداشت عمومی هم در میان مردم و هم درسطح رهبری حکومت افغانستان این است که بسیاری از مواد توافقنامه دوحه از سوی طالبان نقض گردیده و این گروه به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرده و به همین خاطر به جای اینکه خشونت‌ها کاهش یابد، افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است.
استاد دانش گفت که تعهد طالبان و وعده ایالات متحده به حکومت افغانستان این بود که با رهایی پنج هزار تن از زندانیان طالبان از سوی دولت افغانستان، خشونت‌ها کاهش یابد و حملات به مراکز ولایات و ولسوالی ها صورت نگیرد، اما متاسفانه در روزهای اخیر شاهد افزایش خشونت و حملات تروریستی در بیش از بیست ولایت افغانستان هستیم.
معاون رئیس جمهور هم چنین یادآور شده است، که یکی از مواد توافقنامه، قطع همکاری گروه طالبان با گروه‌های تروریستی به خصوص القاعده بود که در روزهای اخیر با کشته شدن فرد شماره دوم القاعده در غزنی به اثبات رسید که همه گروه‌های تروریستی در هر جایی که حضور داشته‌اند هم چنان فعالیت دارند و این مساله نقض صریح توافقنامه دوحه است.
وی به حملات انتحاری و خونین بر مراکز درمانی و آموزشی و دینی تحت نام داعش نیز اشاره کرد و گفت که این گونه حملات اگرچه به نام داعش صورت می‌گیرد ولی وقتی تروریست‌ها دستگیر می‌شوند اعتراف می‌کنند که از سوی گروه طالبان و شبکه حقانی برای حملات تروریستی و انتحاری ماموریت یافته‌اند و داعش صرفا یک نام است.
معاون رئیس جمهور افغانستان تاکید کرد، که نقض مکرر و آشکار مواد توافقنامه قطر و عدم پای بندی به تعهدات از سوی گروه طالبان مردم را مأیوس کرده و روند صلح را نیز به گونه جدی آسیب زده است.
استاد دانش در این دیدار گفت، که حملات تروریستی اخیر با انگیزه‌های مذهبی و سرکوب مردم هزاره و شیعه صورت گرفته است و این در حالی است که این مردم به آموختن علم و حرکت‌های مدنی باور کامل دارند و تا کنون هیچ‌گونه حرکت افراط گرایانه و تعصب آمیز نداشته‌اند و از لحاظ مذهبی نیز با همه هموطنان روابط نیک و حسنه دارند.
وی افزود، که اگر مردم از روند گفتگوها و تحقق یک صلح پایدار ناامید شوند و کشتار هدفمند مردم توسط گروه‌های تروریستی ادامه یابد، ممکن است حرکت‌های افراطی از نوعی دیگر گسترش پیدا کند و زمینه برای مداخلات بیشتر خارجی فراهم گردد که این موضوع برای ما هم نگران کننده است و هم بسیار خطرناک خواهد بود.
معاون رئیس جمهور تاکید کرد، که هم دولت و هم مردم افغانستان به طور یک پارچه طرفدار صلح هستند و هرگز قدمی بر نمی دارند که این روند آسیب ببیند و همین انتظار را از همه همکاران بین المللی نیز داریم که ما را در رسیدن به یک صلح پایدار کمک کنند.
سپس، راس ویلسن، سفیر ایالات متحده امریکا مقیم کابل نیز اظهار داشت که دیدگاه رسمی دولت امریکا این است قضیه افغانستان از راه جنگ و خشونت حل نمی‌شود و باید از طریق گفتگوهای مستقیم میان افغان‌ها حل گردد و در این راستا از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند.
وی افزود، که روند صلح یک پروسه دوامدر و مشکل است که ممکن است طول بکشد ولی در نهایت باید این روند به صلح منجر شود و ما امیدواریم که مشکلات پیش آمده در روند گفتگوها به زودی حل گردد و مذاکرات اصلی شروع گردد.
سفیر ایالات متحده هم چنین گفت، که برخی کشورها پیشنهاد کرده‌اند که یک گروه تماس بین المللی برای حمایت از صلح افغانستان تشکیل گردد که در روند گفتگوها دو طرف را مشوره دهند و کمک کنند که مذاکرات به نتیجه برسد و ما شاهد تحقق صلح پایدار در افغانستان باشیم.
وی تاکید کرد، که دولت افغانستان تا کنون رویکرد منطقی داشته است و تمام نگرانی‌های شما در مورد افزایش خشونت‌ها و نیز رکود در مذاکرات قابل درک است و ما تلاش می‌کنیم که از طریق برخی کشورها گروه طالبان نیز متقاعد گردد و به کاهش خشونت‌ها تن دهد.
ویلسن هم چنین گفت، که انتظار ما از رهبران سیاسی افغانستان به شمول رهبری دولت و احزاب سیاسی این است که برای حفظ دستاوردهای دو دهه اخیر، حفظ قانون اساسی و ارزش‌های مندرج در آن و برای حمایت از روند صلح یک پارچه و متحد عمل کنند.
وی هم چنین تاکید کرد، که صلح اولویت اصلی ما در افغانستان است ولی همکاری با نیروهای امنیتی افغانستان بخشی از ماموریت ما است و تا زمانی که گروه‌های تروریستی در افغانستان حضور داشته باشند این همکاری‌ها و حمایت‌ها خاتمه نخواهد یافت و ما هم چنان در کنار مردم و دولت افغانستان خواهیم بود.

یادآوری می کنیم، که چند روز پیش یک انتحاری در نزدیک آموزشگاه کوثر دانشگاه خود را انفجار و بیش از 30 نفر را شهید و بیش از 70 نفر دیگر را زخمی کرد. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала