حذف آموزش زبان ازبيكی در مکتب های فاریاب از سوی طالبان

© Sputnikحذف آموزش زبان ازبيكي در مکتب های فاریاب از سوی طالبان
حذف آموزش زبان ازبيكي در مکتب های فاریاب از سوی طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
والی فاریاب از حذف آموزش زبان ازبیکی در مکتب های فاریاب از سوی گروه طالبان خبر داد. 

کشته شدن 23 طالب به شمول فرمانده کلیدی آنان در فاریاب - اسپوتنیک افغانستان
کشته شدن 23 طالب به شمول فرمانده کلیدی آنان در فاریاب
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، نقیب الله فائق والی فاریاب گفت: مولوی عبدالمطلب مشهور به حنفی مسئول معارف گروه طالبان به مكتب های دخترانه و پسرانه ولسوالی دولت آباد دستور داده است كه پس از این مضمون زبان ازبيكی از تقسيم و اوقات روزانه درسی مکتب های زير تسلط طالبان حذف گردد.

به گفته‌ی او، در جریان دو هفته‌ی اخیر، این طرح طالبان در ولسوالی دولت آباد عملی شده و زبان ازبیکی در مکتب ها آموزش داده نمی شود.

فائق می‌افزاید، که بیشتر جنگجویان گروه طالبان فاریاب را ازبیک‌ها تشکیل می‌دهند، آنان هستند که در خط نخست جنگ قرار دارند و همه روزه تلفات می‌دهند اما فرزند همین طالبان حق ندارند که به زبان مادری‌شان درس بخوانند.

وی گفت، که این موضوع فاجعه بار است و باید طالبان فاریاب تصمیم بگیرند که آیا از زبان‌شان می‌گذرند و کودکان ‌شان را از آموزش زبان مادری‌شان محروم می‌کنند یا در برابر گروه طالبان ایستادگی می‌کنند.

فائق تاکید کرد، که این حذف زبان ازبیکی از معارف توسط طالبان با واکنش مردم در ساحات زیر حاکمیت طالبان و دولت مواجه خواهد شد.

یادآوری می کنیم، که زبان های رسمی افغانستان پارسی دری و پشتو هستند و زبان سوم این کشور زبان ازبیکی است که بیش از 11 درصد در این کشور گویشور دارد. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала