انتقاد نمایندگان از حضور نیافتن صالح و محب برای پاسخ‌گویی به مجلس

© Photo / ارگانتقاد نمایندگان از حضور نیافتن صالح و محب برای پاسخ‌گویی به مجلس
انتقاد نمایندگان از حضور نیافتن صالح و محب برای پاسخ‌گویی به مجلس  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نمایندگان مجلس در واکنش به حمله‌های مرگ‌بار اخیر در کابل امرالله صالح، معاون نخست‌ رئیس‌جمهور، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور و سرپرستان وزارت‌های دفاع و داخله و همین‌طور سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی را امروز شنبه به مجلس فراخوانده بودند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، اما امرالله صالح و حمدالله محب در این نشست پاسخ‌گویی حضور نیافتند؛ کاری‌که با انتقادهای تند اعضای مجلس نمایندگان روبه‌رو شد.

شماری از نمایندگان مجلس، سرپرستان وزارت‌های دفاع و داخله و نیز سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی را – که در نشست حضور یافته بودند - بی صلاحیت خطاب کردند و گفتند که امرالله صالح و حمدالله محب با سلب صلاحیت کردن مسوولان امنیتی و استخباراتی باعث بیشتر شدن ناامنی‌ها در کشور شده‌اند.

میر رحمان رحمانی، رئيس مجلس نمایندگان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
رئیس پارلمان: امرالله صالح درباره حمله دانشگاه کابل پاسخگو باشد

ضیاالدین ضیا، یکی از این نمایندگان گفت: «تمام صلاحیت‌های این‌ها [مسوولان نهادهای امنیتی] را آن آقای غیرمسوول که بنام داکتر محب است، غصب کرده‌است».

عبدالستار حسینی، عضو دیگر مجلس نیز افزود: «بزرگ‌وارانی که امروز تشریف نیاوردند، توهین و اهانت به مردم افغانستان کردند».

یکی از دلایل فراخونده‌شدن این مقام‌های ارشد حکومتی به مجلس، دو حملۀ مرگ‌بار اخیر بر دانشگاۀ کابل و مرکز آموزشی کوثر دانش در غرب کابل بودند – حمله‌هایی که در آن‌ها بیش از پنجاه تن که بیشتر شان دانشجویان و دانش‌آموزان بودند جان باختند.

اما امرالله صالح در فیسبوکش نوشته‌است که برای رفتن او به مجلس، آجندای منظم و تشریفات تعریف شده باید وجود داشته باشند: «رفتن به ولسی جرگه و صحبت با نمایندگان مردم در مجلس استعماعیه یک فرصت و غنیمت است اما به اساس اجندای منظم و تشریفات تعریف شده برای معاونیت اول ریاست جمهوری».

مشاور امنیت ملی نیز گفته‌است که بربنیاد قانون، مجبور نیست به مجلس نمایندگان پاسخ بدهد.

خان آغا رضایی، رئیس کمیسیون امنیتی و استخباراتی مجلس نمایندگان گفت: «ما و شما در اصل، مشاور شورای امنیت ملی و معاون صاحب اول ریاست‌جمهوری را خواسته بودیم؛ آن‌ها که نیامده‌اند وزیر صاحب در این‌جا هیچ دردی را دوا نمی‌کند».

الله گل مجاهد، عضو مجلس نمایندگان نیز بیان داشت: «[امرالله صالح] هر صبح جلسه امنیتی می‌گیرد، ببینید که با انتحار می‌شود».

گذشته از افزایش رویدادهای هراس‌افگنی در کابل، نبردهای میان گروۀ طالبان و نیروهای امنیتی در ولایت‌ها نیز افزایش یافته‌اند. بربنیاد آمارهای وزارت دفاع ملی، هم‌اکنون در بیش از 25 ولایت کشور نبردها میان دوطرف جریان دارند.

یک گزارش تازۀ سیگر نیز نشان می‌دهد که خشونت‌ها از سوی طالبان در سه ماه گذشتۀ میلادی پنجاه درصد افزایش یافته‌اند.

شماری از اعضای مجلس، رئیس‌جمهور غنی را در بدتر شدن اوضاع کشور مقصر می‌دانند.

حبیب الرحمان پدرام، عضو مجلس بیان داشت: «این‌جا را قتلگاه مردم جور کردی! ننگ بر تو. شرم بر تو. وطن را خراب کردی، خدا خانه ات را خراب بکند».

نشست امروز مجلس به درخواست مسوولان نهادهای امنیتی سری شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала