اسماعیل خان حکومت را به عدم صداقت در روند صلح متهم کرد

© Sputnik / POYA اسماعیل خان حکومت را به عدم صداقت در روند صلح متهم کرد
  اسماعیل خان حکومت را به عدم صداقت در روند صلح متهم کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اسماعیل خان یکی از رهبران جهادی افغانستان می گوید که حکومت در قبال روند صلح صداقت ندارد و اگر صداقت وجود می داشت، این روند در وضعیتی بهتر می بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی روز (جمعه) گذشته با اسماعیل خان یکی از رهبران سیاسی در غرب افغانستان دیدار کرد.

در این نشست اسماعیل خان خطاب به رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی گفت: ما همه در کنار شما هستیم و از صلح با عزت و پایدار قاطعانه حمایت می‌کنیم.

اسماعیل خان گفت که دیده می‌شود که حکومت در قبال  صلح صداقت ندارد. اگر حکومت صادقانه عمل می‌کرد، اکنون بحث صلح در وضعیت بهتر قرار داشت.

او بیان کرد که "نیاز است تا اجماع بزرگ ملی میان سیاسیون افغانستان، متنفذان و چهره‌های تأثیرگذار صورت گیرد. در این دور انتخابات اجماع را که تشکیل دادید، نشان می‌دهد که اکثریت مطلق بزرگان افغانستان در کنار شماست."

این رهبر جهادی افزود که دو ماه است گفت‌وگوهای صلح هیچ پیشرفتی نکرده است. اگر در گزینش هیئت گفتگوکننده دقت بیشتر می‌شد و حکومت صادق می‌بود، ما امروز به این سرنوشت دچار نبودیم. مردم افغانستان صلح می‌خواهند و نیاز به یک رهبر دارند. این صلح‌خواهی تنها یک شعار نیست. وقت در مدت دو ماه هنوز موفق به نهایی شدن طرزالعمل مذاکرات نشده‌اند، مراحل بعدی بسیار دشوار است و لازم به تدبیر و حمایت همه‌جانبه است.

وی پیشنهاد نمود که لازم است تا یک گروه ده نفری متشکل از نمایندگان کشورهای منطقه و جهان و همچنان شخصیت‌های علمی و بزرگ افغانستان ایجاد شود تا تسهیل‌ کننده‌ی مشکلات که در روند گفت‌وگوها پیش می‌آید، باشند.

اسماعیل خان: خارجی‌ها به زودی از افغانستان بیرون می شوند - اسپوتنیک افغانستان
اسماعیل خان: خارجی‌ها به زودی از افغانستان بیرون می شوند

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی نیز گفت که لازم است تا جمهوری اسلامی افغانستان متحدانه در یک صف قرار گیرد. تلاش ما برای اجماع ملی و منطقه همین است که بتوانیم متحدانه به این جنگ 40 ساله پایان بخشیم.

این در حالیست که حدود دو ماه از آغاز مذاکرات صلح می گذرد، اما تاکنون توافقی بین طرفین به دست نیامده است. گفته شده مبنا قرار دادن توافق امریکا و طالبان و مذهب حنفی به مبنای این مذاکرات، از مشکلات اصلی است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала