استولتنبرگ: در صورت بیرون شدن از افغانستان این کشور ممکن به پایگاه تروریستان تبدیل شود

© AFP 2023 / Mandel Ngan استولتنبرگ: در صورت بیرون شدن از افغانستان این کشور ممکن به پایگاه تروریستان تبدیل شود
استولتنبرگ: در صورت بیرون شدن از افغانستان این کشور ممکن به پایگاه تروریستان تبدیل شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز سه‌شنبه هشدار داد، که این سازمان نظامی ممکن است بابت بیرون شدن زودهنگام از افغانستان، بهای سنگینی بپردازد.

گفتگوی تلفنی دبیرکل ناتو و اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان
گفتگوی تلفنی سكرترجنرال ناتو با اشرف غنی
به گزارش اسپوتنیک، ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز سه‌شنبه هشدار داد، که این سازمان نظامی ممکن است بابت بیرون شدن زودهنگام از افغانستان، بهای سنگینی بپردازد و افغانستان به پایگاه تروریست های بین المللی تبدیل شود.

استولتنبرگ گفت: ما با تصمیم سختی روبه رو هستیم. ما تقریبا 20 سال در افغانستان بوده ایم و هیچ یک از متحدان ناتو خواستار ماندن بیش از زمان مورد نیاز در این کشور نیستند.

وی افزود: اما در عین حال، بهای ترک زودهنگام این کشور و یا به نحوی هماهنگ نشده ممکن است زیاد باشد.

دبیرکل ناتو تاکید کرد افغانستان با خطر تبدیل شدن دوباره به صحنه فعالیت تروریست های بین المللی برای طراحی و سازماندهی حملات به کشورهای ما مواجه است و داعش ممکن است خلیفه تروریستی از دست رفته اش در عراق و سوریه را در افغانستان بنا کند.

 

به نوبه خود، یک منبع در اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت، که بروکسل همچنین نگران بیرون شدن ارتش ایالات متحده از افغانستان است. نماینده اروپا گفت: "آنها در تأمین فضای امنیت نقش اساسی دارند. این کار در افغانستان به ویژه در برخی مناطق این کشور کار بسیار دشواری است". به گفته و ، تاکنون بحث جایگزینی ارتش امریکا مطرح نشده است.

در حال حاضر، نزدیک به 12000 سرباز ناتو در افغانستان وجود دارد که بیش از نیمی از آنها پرسنل ارتش ایالات متحده نیستند. استولتنبرگ اطمینان داد، که در صورت کاهش شمار نیروهای امریکایی، ناتو به وظیفه خود در زمینه کمک به نیروهای امنیتی افغانستان ادامه خواهد داد.

سی.ان.ان به نقل از مقام های آگاه پیش از این گفته بود، كه پنتاگون در این هفته منتظر دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور امریكا برای آغاز عقب نشینی بیشتر نیروهای امریكایی از افغانستان و عراق است. مقام ها گفتند، که پنتاگون با ارسال اطلاعیه ای به فرماندهان، معروف به "دستورالعمل پیشبرد" ، برنامه ریزی برای کاهش نیروها در هر کشور به 2500 سرباز را تا 15 جنوری آغاز می کند. به گزارش این شبکه تلویزیونی، در حال حاضر نزدیک به 4500 سرباز امریکایی در افغانستان و 3000 نفر در عراق مشغول به کار هستند.

پیش از این، استولتنبرگ گفته بود، که 12000 سرباز ناتو تا تابستان در افغانستان باقی می مانند. همه اقدامات بعدی ناتو برای کاهش شمار سربازان در افغانستان به پیشرفت اوضاع در این کشور بستگی دارد، اما به هر حال، عقب نشینی نیروها نباید عجولانه باشد.

یادآوری می کنیم، که هم اکنون نیروهای دولتی افغانستان در برابر جنگجویان گروه طالبان در بسیاری از شهرهای این کشور درگیر است. 

در اواخر ماه فیبروری ایالات متحده امریکا و گروه طالبان توافق نامه ای صلح را در دوحه پایتخت قطر امضا کردند، که بر پایه این توافق نامه نیروهای امریکایی پس از 14 ماه به طور کامل افغانستان را ترک می گویند، به شرطی که طالبان بکارگیری از خاک افغانستان را برای یورش به ایالات متحده امریکا و متحدانش متوقف کنند. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала