سنا: عذرخواهی کافی نیست؛ نیروهای استرالیایی باید محاکمه شوند

© Photo / Meshrano Jirgaمجلس سنای افغانستان
مجلس سنای افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از اعضای سنای افغانستان ضمن تاکید بر محاکمه نیروهای استرالیایی گفتند که سایر جنایت‌های نیروهای خارجی نیز باید توسط دادگاه لاهه پیگیری شود.

 به گزارش اسپوتنیک، پس از تایید کشتار غیرنظامیان افغان توسط نیروهای استرالیایی، اعضای سنای افغانستان عذرخواهی دولت کانبرا را کافی ندانستند و تاکید کردند که عاملان این جنایت‌ها در افغانستان باید توسط دادگاه لاهه مطابق با قوانین بین‌المللی پیگیری شوند.

سناتوران افغان همچنین خواستار پرداخت غرامت جنگی به خانواده قربانیان این جنایات شدند.

Australian soldiers Afghanistan (File) - اسپوتنیک افغانستان
Australian soldiers Afghanistan

فضل‌هادی مسلم‌یار، رئیس سنای افغاستان نیز خواستار تامین عدالت در این باره شد و اظهارداشت: از یکسو افغان‌ها ازهمکاران بین‌المللی‌شان به این شیوه متضرر می‌شوند و از سوی دیگر گروه‌های افراطی تحت عنوان دین و مقدسات، از مردم ما قربانی می‌گیرند.

ارتش استرالیا چند روز پیش نتیجه تحقیقاتش را درباره کشتار غیرنظامیان افغان توسط نظامیان این کشور منتشر کرد که در آن تنها کشتار غیرقانونی 39 زندانی، کشاورز و غیرنظامی افغان تایید شده است.

دولت استرالیا درحالی گوشه‌ای از جنایات نظامیانش در افغانستان را تایید کرده است که در دو دهه اخیر نیز همه نیروهای خارجی بویژه نظامیان آمریکایی در افغانستان مرتکب جنایات جنگی شده‌اند اما آمریکا با لغو روادید دادستان لاهه برای پرونده افغانستان، دیگر اعضای دادگاه مرتبط با این پرونده را به بازداشت، بلوکه کردن دارایی و تحریم تهدید کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала