غنی: برای تامین صلح پایدار در افغانستان نیاز به یک اجماع قوی منطقه‌یی است

© Photo / ARG غنی: برای تامین صلح پایدار در افغانستان نیاز به یک اجماع قوی منطقه‌یی است
غنی: برای تامین صلح پایدار در افغانستان نیاز به یک اجماع قوی منطقه‌یی است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رییس جمهور غنی در نشست جنوا گفته است که برای تامین صلح پایدار در افغانستان نیاز است تا یک اجماع قوی منطقه‌یی بوجود آید.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تلویزیون یک، نشست جنوا با حضور نمانیده‌گان 70 کشور و 30 سازمان جهانی ای آینده کمک‌های مالی به افغانستان به گونه‌ی حضوری و مجازی برگزار شد. شرکت کننده‌گان این نشست تعهد مالی شان‌را برای چهار سال آینده به افغانستان اعلام خواهد کرد.

آقای غنی در این نشست گفت: "یک اجماع قوی منطقه‌یی برای برقراری صلح پایدار ضروری می‌باشد. خشونتی که مردم ما از آن رنج می‌برند فراتر از تحمل است. برای تضمین صلح و ثبات سیاسی و مهار و از بین بردن تهدیدهای شبکه‌های تروریستی، سازمان‌های جنایی و سایر تهدیدهای منطقه‌یی، با ما همکاری کنید".

‌غنی فرمان رهایی زندانیان پاکستانی را صادر کرد - اسپوتنیک افغانستان
‌غنی فرمان رهایی زندانیان پاکستانی را صادر کرد

حنیف اتمر، وزیر خارجه‌ی کشور نیز در این نشست گفت که با وجود توافق صلح امریکا و طالبان و اعلامیه‌یی مشترک افغانستان و امریکا، خشونت در افغانستان به شدت افزایش یافته است.

از سوی هم، رولا غنی، بانوی نخست کشور در این نشست گفت که طالبان خشونت‌ها را افزایش داده اند و افزود: "طالبان برخلاف تعهدشان به امریکا، روابط شان با القاعده را حفظ کرده و با طولانی کردن بحث در مورد کارشیوه، گفتگوها را به تاخیر انداخته اند".

معصوم استانکزی، رییس هیات گفتگوکننده‌ی حکومت افغانستان در این نشست گفت که  با وجود دیدگاه‌های سخت طالبان و راه‌های پرخم و پیچ صلح،  کوتاه‌ترین راه برای پایان دادن به جنگ و دست یافتن به صلح، ادامه‌ی گفتگوهای معنادار با طالبان است.

نماینده‌گان سازمان ملل، اتحادیه‌ی اروپا و برخی کشورهای اروپایی هم در این نشست بر کاهش خشونت، برقراری آتش‌بس و حفظ دست‌آوردهای 19 سال اخیر در افغانستان تاکید کردند.

افغانستان انتظار دارد جامعه‌ی جهانی به تعهدهای پیشین شان در زمینه‌ی کمک به افغانستان عمل کنند.

قرار است حکومت در نشست جنوا از کمک‌کننده‌گان بخواهد که برای چهار سال، سالانه تا سه میلیارد و 800 میلیون دالر به افغانستان کمک کنند. طالبان هم با استقبال از برگزاری این نشست، از جامعه جهانی خواسته که با هماهنگی این گروه کمک‌های‌شان را توزیع کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала