افزایش خشونت در برابر زنان در افغانستان

© AFP 2023 / Abdul Majeedافزایش خشونت در برابر زنان در افغانستان
افزایش خشونت در برابر زنان در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت امور زنان افغانستان امروز ( چهارشنبه، 5 قوس) به مناسبت روز جهانی محو خشونت علیه زنان می‌گوید که خشونت‌ها در برابر زنان نسبت به گذشته‌ افزایش یافته است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، وزارت امور زنان همچنان کارزاری 16 روزه در مورد محو خشونت علیه زنان را در کابل به راه انداخته است.

مقام‌ها در این وزارت میگویند که تنها در چهار ماه گذشته 34 مورد خشونت حاد از جمله 18 مورد قتل، 7 مورد خودکشی، 8 مورد مجروحیت شدید و یک مورد محکمه صحرایی در وزارت امور زنان ثبت شده که مجموع این خشونت ها به دو هزار 582 مورد می رسد.

به گفته مقام‌ها جنگ و ناامنی های اخیر در کشور عوامل افزایش قتل و تجاوز جنسی است.

ارایه گزارش قضایای خشونت علیه زنان، در شش ماه نخست سال مالی ۱۳۹۹ - اسپوتنیک افغانستان
ثبت 2 هزار 582 مورد خشونت علیه زنان در شش ماه نخست سال جاری

حسینه صافی، سرپرست وزارت امور زنان، در این مورد گفت: «وزارت امور زنان طی سه ماه گذشته سروی (نظرسنجی) را روی دست گرفته است. این سروی را در 34 ولایت و 250 ولسوالی انجام داده ایم در حدود دو هزار تن را مصاحبه کرده ایم. یافته های ما نشان می‌دهند که زنان خواهان منع خشونت در برابر شان استند».

اسپوژمی وردک، معین وزارت امور زنان، در این مورد گفت: «امسال رقم که در خشونت‌های حاد داریم نسبت به گذشته بلندتر است که امسال حدود قضیه حاد قتل 119 مورد و جنسی است به 59 درصد افزایش یافته و علت اش جنگ و ناامنی است».

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با نگرانی از افزایش خشونت ها می گوید که بسیاری قضایای را در پی مشوره ها حل کرده اند.

شبنم صالحی، عضو کمیسیون حقوق بشر افغانستان، در این باره  گفت: «22472 قضیه خشونت علیه زنان را در 5 سال گذشته به ثبت رساندند 52 درصد آن را از طریق مشوره‌های روانی حل کردند و بقیه قضایا را به دادستانی و وزارت داخله سپرده اند».

اما نهادهای عدلی و قضایی از رسیدگی به بسیاری از پرونده‌های خشونت در برابر زنان سخن میگوید.

انیسه رسولی، نماینده دادگاه عالی، در این باره میگوید: «قضایای که به محکمه سپرده می شود خیلی تاسف بار است و خشونت‌ها در برابر زنان در سال جاری در حد بلند قرار دارد».

زرغونه مستقبل، نماینده دادستانی کل، در این مورد گفت: «جرایم و قضایای خشونت علیه زنان روز بروز بلند شده روان است که در سال جاری 2088 قضیه رسیدگی شده که بیشتر این قضایا لت کوب بوده و  قضایای جنسی بوده است».

در همین حال شبکه زنان افغان در کابل هم در نخستین روز کارزار 16 روزه محو خشونت علیه زنان می گویند برای کاهش خشونت‌ها در برابر زنان باید زنان افغان یکصدا و متحد شوند و علیه خشونتگران در جامعه سنتی افغانستان مبارزه کنند.

در کنار این مسوولان دفتر محلی کمیسیون مستقل حقوق بشر در زون جنوب شرق کشور می گویند که خشونت ها در برابر بانوان افزایش یافته است.

به گفته ی آنان در سال روان و تا کنون، 235 پرونده خشونت‌های گوناگون در برابر زنان در ولایت پکتیا ثبت شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала