آمریکا از ماه فبروری حداقل 10 پایگاه نظامی در افغانستان را مسدود کرده است

© AP Photo / Massoud Hossainiکمک امریکا به افغانستان: خیرات است یا پول اجاره پایگاه های نظامی؟
کمک امریکا به افغانستان: خیرات است یا پول اجاره پایگاه های نظامی؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
منابع آگاه امروز جمعه اظهار داشت، آمریکا از ماه فبروری تا کنون حداقل 10 پایگاه نظامی خود را در افغانستان را تعطیل کرده است.

به گزارش اسپوتنیک، نشریه "واشنگتن پست" به نقل از منابع آگاه نوشت، ایالات متحده آمریکا حداقل 10 پایگاه نظامی خود در افغانستان را به عنوان بخشی از اجرای توافقنامه ماه فبروری با طالبان مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، بسته است.

خاطرنشان می شود که تعداد دقیق پایگاه های آمریکایی باقی مانده در افغانستان مشخص نیست، زیرا اطلاعات مربوط به این پایگاه ها علنی نشده است. در عین حال، این نشریه اشاره می کند که ده سال پیش صدها سرباز آمریکایی در افغانستان حضور داشتند که تعداد آنها در سال های اخیر به ده ها نفر کاهش یافته است.

زلمی خلیل‌زاد به کابل آمد - اسپوتنیک افغانستان
خروج امریکا از پنج پایگاه افغانستان

این نشریه افزود، که پایگاه ها در ولایت های اروزگان، هلمند، لغمان، پکتیا، کندوز، ننگرهار، بلخ، کابل، فاریاب و زابل بسته شده اند. بستن پنج از ده پایگاه در قالب توافقنامه با طالبان ظرف 135 روز پس از امضای توافقنامه، از مفاد این توافق بود.

این روزنامه یادآوری نموده که برخی از پایگاه ها به نیروهای امنیتی افغانستان منتقل شده و برخی دیگر می توانند به طور موقت مهر و لاک شوند و در صورت  بازگشت نیروهای آمریکایی به کشور ممکن است دوباره بازگشایی شوند.

 به گفته منابع نشریه ، عدم اطمینان پیرامون برنامه های کاهش نیرو های آمریکایی از 5 هزار نفر به 2.5 هزار نفر تا 15 جنوری تا هنوز موجود است.  

وزارت دفاع آمریکا پیش از این اعلام کرده‌است که شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان تا پایان سال روان میلادی به 2500 تن کاهش خواهد یافت؛ اما دبیرکل ناتو می‌گوید که دربارۀ کاهش هفت هزار سرباز این سازمان در افغانستان تاکنون تصمیم گرفته نشده‌است.

در همین حال شماری از سیاستگران در افغانستان می‌گویند که هرگونه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان باید مسؤولانه و وابسته به پیشرفت‌ها در گفت‌وگوهای صلح باشد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала