طرح بودجه مالی سال آینده مالی توسط مشرانو جرگه تایید شد

© Photo / meshrano jirgaطرح بودجه مالی سال آینده مالی توسط مشرانو جرگه تایید شد
طرح بودجه مالی سال آینده مالی توسط مشرانو جرگه تایید شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مشرانو جرگه، طرح بودجه ملی سال ۱۴۰۰ هجری شمسی را با ارایه برخی پيشنهادات تایید کرد و قرار است که غرض تصویب به ولسی جرگه ارایه شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آژانس خبری پژواک، حکومت افغانستان طرح بودجۀ سال آينده مالى را که جمعاً ۴۵۲ ميليارد افغانى؛ شامل ۲۹۵ میلیارد افغانی بودجه عادى و حدود ۱۵۷ میلیارد افغانی بودجه انکشافى است، در هجدهم عقرب به مشرانو جرگه ارايه کرده بود. سال مالى افغانستان در اول جدى آغاز مى‌شود.

مولوی عبدالوهاب عرفان، رئیس کمیسیون اقتصاد، مالی و بودجه مشرانوجرگه، که در مورد طرح بودجه سال آینده مالی به اعضای این جرگه، در نشست امروز (یکشنبه، ۹ قوس) این جرگه معلومات ارایه می‌کرد، گفت که مسوده بودجه برمبنای اولویت‌‌های ملی و امکانات دسته داشته، با در نظر گرفتن رویکردها و اصلاحات در زمینۀ پلان‌‌گذاری مالی که در سال گذشته صورت گرفته بود، تهیه شده است.

او افزود که در سند بودجه سال آینده، ۵۱۵ پروژه و برنامه انکشافی تحت کار و ۱۸ پروژه جدید گنجانیده شده است.

   وزارت مالیه از جمع‌آوری 110 میلیارد افغانی عواید خبرداد - اسپوتنیک افغانستان
وزارت مالیه از جمع‌آوری 110 میلیارد افغانی عواید خبرداد

عرفان گفت که نظریات و پیشنهادات اعضای این جرگه، در پیوند به بودجه در ۲۱ صفحه ترتیب گردیده، که در آن یک‌ تعداد پروژه‌های ملی وعام‌المنفعه که حکومت شامل طرح بودجه نکرده بود، مدنظر گرفته شده است.

عبدالهادی ارغندیوال، وزیر مالیه جمهوری اسلامی افغانستان حین ارایه طرح بودجه به مشرانوجرگه گفته بود که ۲۱۶ میلیارد افغانی کل بودجه (عادی و انکشافی) سال آینده، از عواید داخلی و متباقی از منابع خارجی به شمول قرضۀ صندوق بین المللی پول تمویل می‌شود.

به گفته او ۷۳ در صد بودجه عادی و ده درصد بودجه انکشافی، از عواید داخلی و متباقی از کمک‌های جامعه جهانی تمویل می‌شود؛ اما در صورتی که عواید داخلی درست مدیریت شود؛ تا چند سال آینده افغانستان می‌تواند بودجه عادی خود را از عواید داخلی تمویل کند.

ارغندیوال گفته است که در طرح بودجه برای سال آینده؛ اولویت به مدیریت منابع آبی کشور، کار روی ۴۳ بند آب، معادن، بلند بردن ظرفیت کارمندان بخش عدلی و قضایی و امور ساختمانی آن، توزیع تذکره برقی برای ده میلیون شهروند در یک سال، زیربناها، محیط زیست، زراعت و مالداری و خریداری وسایل مورد نیاز برای نورم و استندرد داده شده است.

فضل هادی مسلمیار، رئیس مشرانو جرگه امروز طرح بودجه را با پیشنهادات اعضای جرگه به رای نماینده گان مردم گذاشت و با اکثریت آراء تایید شد.

بر اساس ماده ۹۸ قانون اساسی، بودجه دولت و پروگرام‌های انکشافی، به مشرانوجرگه و پس از نظر و مشورۀ آن جرگه، به ولسی جرگه ارايه می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала