توزیع کتاب صوتی برای افراد نابینا در هرات

© Photo / Shahhussain Murtazawi FB توزیع کتاب صوتی برای افراد نابینا در هرات
  توزیع کتاب صوتی برای افراد نابینا در هرات   - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یک مرد کتاب‌ فروش در هرات، برای حدود ۵۰۰ فرد نابینا «کتاب‌های صوتی» را به گونه رایگان توزیع کرد.

به گزارش اسپوتنیک عبدالله مومنی، مسوول انتشارات مومنی و از کتاب‌فروشان هرات، به روزنامه ۸صبح می‌گوید در افغانستان شرایط برای نوشتن کتاب‌ها به «خط بریل خط ویژه نابینایان» وجود ندارد و از همین‌رو او خواسته کتاب‌های صوتی را در اختیار افراد روشن‌دل قرار دهد.

هزینه این کتاب‌های صوتی به همراه «مموری کارت»، «دستگاه پخش صوتی/MP3» و خرید «امتیاز کتاب‌های صوتی» حدود ۵۰۰ هزار افغانی شده است.

عبدالرحمان شریفی، رییس انجمن ملی نابینایان افغانستان، توزیع کتاب به افراد نابینا را سهولت بزرگی برای آن‌ها دانسته و از تلاش‌ برای تبدیل قانون اساسی افغانستان و برخی قوانین دیگر به کتاب‌ صوتی سخن می‌زند.

به گفته‌ی او، افزون بر زبان فارسی، اعضای این انجمن تلاش می‌کنند تا کتاب‌های صوتی را به زبان‌های پشتو، ترکی و اوزبیکی نیز تبدیل کنند تا افرادی که زبان مادری‌شان فارسی نیست، بتوانند از این کتاب‌ها در دیگر ولایات کشور استفاده کنند.

نشست ۵۰ تا ۶۰ سانتی متری بخش‌هایی از دیوار بند سلما در هرات - اسپوتنیک افغانستان
نشست ۵۰ تا ۶۰ سانتی متری بخش‌هایی از دیوار بند سلما در هرات

عبدالله مومنی، پیش از این، در دوره همه‌گیری ویروس کرونا و قرنطین شدن شهر هرات، حدود دو هزار و ۸۰۰ جلد کتاب در حوزه روان‌شناسی را با هزینه‌ی حدود ۳۵۰هزار افغانی، به گونه رایگان توزیع کرده بود.

از دید او، فرهنگ کتاب‌خوانی و مطالعه در هرات بسیار کم‌رنگ است و باید فعالان فرهنگی برای تقویت فرهنگ کتاب‎خوانی و مطالعه تلاش‌ بیش‌تری به خرج دهند و او خواسته با هزینه شخصی خود، برای رشد کتاب‌خوانی تلاش کند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала