خواست کابل برای بررسی عکس بدرفتاری سرباز استرالیایی با یک کودک افغان

© AFP 2023 / SHAH MARAI سفر مقام های قضایی استرالیا برای بررسی جنایت های جنگی نظامیان این کشور به افغانستان
سفر مقام های قضایی استرالیا برای بررسی جنایت های جنگی نظامیان این کشور به افغانستان  - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کابل خواستار تحقیق در مورد عکس بدرفتاری سرباز استرالیایی با یک غیرنظامی افغان شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه های خبری کابل، در پی نشر یک عکس توسط ژائو لیجیان، سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ی چین در مورد بدرفتاری سربازان استرالیایی با غیرنظامیان در افغانستان، وزارت امور خارجه می‌گوید که تحقیقات خود را در مورد این عکس آغاز کرده است.

Australian soldiers Afghanistan (File) - اسپوتنیک افغانستان
جنایات جنگی در افغانستان/ استرالیا از چین به خاطر یک عکس درخواست عذرخواهی کرد

در اعلامیه‌ای که امروز (دوشنبه، ۱۰ قوس) از سوی این وزارت به نشر رسیده، آمده است: «وزارت امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی افغانستان از پخش و نشر عکس رفتار یک سرباز استرالیایی با یک افغان مطلع بوده و تحقیقات را در مورد پس‌منظر عکس این عکس آغاز کرده است».

این وزارت افزوده است که قبلا در مورد رفتار نامناسب نیروهای استرالیایی در برابر شهروندان افغان، با حکومت آن کشور به شکل سازنده برای تأمین عدالت در این باره تحقیقات را آغاز کرده است. در اعلامیه تأکید شده است که حکومت دو کشور در این مورد از نزدیک باهم همکاری می‌کنند.

از سویی هم، در اعلامیه با اشاره به اظهارات تنش‌زا میان استرالیا و چین در مورد این عکس، گفته شده است که کابل امیدوار است تا همکاری‌ها بین همه کشورها به‌ویژه استرالیا و چین در افغانستان ادامه پیدا کند.

وزارت خارجه افزوده است که این دو کشور، از دوستان افغانستان است و در بازسازی و تأمین صلح افغانستان نقش فعالی بازی کرده‌اند.

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی چین با نشر عکس در مورد بدرفتاری سربازان استرالیایی با غیرنظامیان در افغانستان گفته بود که از قتل غیرنظامیان در افغانستان شوکه شده و خواستار پاسخ‌گویی در این باره است.

این گفته‌های سخن‌گوی وزارت امور خارجه‌ی چین با واکشن اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا مواجه شد.

او گفته بود که این تصویر زننده و به شدت توهین‌آمیز است.

نخست وزیر استرالیا خواهان عذرخواهی چین از استرالیا شده و گفته است که چین باید از نشر این عکس توسط سخن‌گوی وزارت خارجه‌اش شرمنده شود.

در تاریخ ۲۹ عقرب وزارت دفاع استرالیا در مورد تخطی‌های جنگی نیروهای ویژه‌ی ارتش آن کشور در افغانستان گزارش تحقیقی‌اش را منتشر شد. در این گزارش ۵۷ حادثه بررسی شده و هزاران نفر در آن شهادت داده‌اند.

در این گزارش که پس از چهارسال تحقیقات آماده شده، آمده است که نیروهای ویژه‌ی استرالیا در جریان جنگ افغانستان ۳۹ نفر را به‌طور غیرقانونی کشته‌اند. در گزارش همچنان آمده است که ۲۵ نفر از نیروهای ویژه‌ی هوایی استرالیا در این کشتارها دست داشته‌اند.

جنرال انگس کمپبل، فرمانده ارشد وزارت دفاع استرالیا گفته است که «موارد خجالت‌آوری» از یک «فرهنگ جنگ‌آوری» در میان سربازان در این گزارش فاش شده است.

او همچنان گفته است: «ادعا نمی‌شود که هیچ یک از این‌ها در شرایطی اتفاق افتاده که عامل ارتکاب دچار ابهام، سردرگمی یا اشتباه بوده است».

وزارت خارجه‌ی افغانستان از نشر گزارش وزارت دفاع استرالیا استقبال کرد و آن را یک اقدام لازم در جهت تأمین شفافیت و کسب اطمینان از طی مراحل قانونی، تأمین عدالت و رسیدگی به قضایای قتل غیرقانونی شهروندان افغانستان خواند.     

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала