استولتنبرگ: سرنوشت "ماموریت ما در افغانستان" به تصمیم بایدن بستگی دارد

© REUTERS / Ognen Teofilovskiاستولتنبرگ: سرنوشت "ماموریت ما در افغانستان" به تصمیم بایدن بستگی دارد
استولتنبرگ: سرنوشت ماموریت ما در افغانستان به تصمیم بایدن بستگی دارد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دبیر کل ناتو در بیاناتی در مورد برنامه های کشور های عضو پیمان اتلانتیک شمالی برای ادامه حضور نظامی در افغانستان صحبت کرد.

به گزارش اسپوتنیک، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو، روز گذشته(دوشنبه 30 نوامبر) در یک نشست مجازی به خبرنگاران اعلام کرد که علیرغم تصمیم ایالات متحده برای کاهش شمار نیروهای نظامی خود در افغانستان، پیمان اتلانتیک شمالی "ناتو" قصد ندارد نیروهای خود را به طور کامل از افغانستان خارج کند.

استولتنبرگ با ذکر این نکته که یک گفتگوی تلفنی "عالی" با بایدن داشته و دربارهٔ افغانستان نیز صحبت کرده، گفت: بهای ماندن در افغانستان، البته درگیری نظامی است. اما بهای خروج، به‌خطر انداختن دستاوردهای ما در آنجاست.

دبیر کل ناتو گفت، پس از آن‌که جوبایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا مراسم تحلیفش را به جا آورد، از او دعوت می‌کند تا برای شرکت در یک اجلاس این پیمان به بروکسل بیاید و در مورد حضور آینده در افغانستان ارزیابی‌اش را شریک کند.

وی گفت که جامعه جهانی نباید اجازه دهد که افغانستان بار دیگر لانه امن برای تروریستان بین‌المللی شود.

ادامه حمایت ناتو از نیروهای افغان پس از کاهش نظامیان امریکایی - اسپوتنیک افغانستان
ادامه حمایت ناتو از نیروهای افغان پس از کاهش نظامیان امریکایی

دبیر کل ناتو در این مورد گفت: «ایالات متحده شمار نیروهای خود را در افغانستان کاهش می دهد. با این وجود ، مأموریت آموزشی ناتو "پشتیبانی قاطع" در تنظیمات قبلی ادامه خواهد یافت ، کشورهای اروپایی ناتو و کشورهای همکار قبلاً حفظ نیروهای خود را تأیید کرده اند».

دبیرکل ناتو تأکید کرد که پس از حاصل شدن اطمینان از این‌که طالبان به تعهدات‌شان عمل کنند و با کاهش خشونت‌ها، آتش‌بس را بپذیرند، خروج نیروها خیلی زمان زیاد نخواهد گرفت.

 استولتنبرگ افزود، که سوال در مورد شمار نظامیان باقی مانده در افغانستان در آینده نزدیک مشخص خواهد شد.

پیش از این کریستوفر میلر سرپرست وزارت دفاع آمریکا گفته بود که به دستور رئیس جمهور دونالد ترمپ شمار سربازان کشورش در افغانستان تا نیمه‌های ماه جنوری از 4500 به 2500 تن کاهش خواهد یافت.

تصمیم‌گیری بر سر حضور نیروهای ناتو در افغانستان از مسائل مهم این روزهای این ائتلاف نظامی است، چرا که پس از تصمیم ترامپ مبنی بر خارج کردن بخش عمدهٔ نیروهای آمریکایی از این کشور تا 15 جنوری ، باقی اعضای ناتو تلاش دارند تا حضور نیروهای این پیمان را در افغانستان حفظ کنند.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала