کاهش خشونت: خواست مجدد دبیر کل ناتو از طالبان

© REUTERS / Ognen Teofilovski کاهش خشونت: خواست مجدد دبیر کل ناتو از طالبان
 کاهش خشونت: خواست مجدد دبیر کل  ناتو از طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دبیر کل ناتو معتقد است که در گام نخست باید روی کاهش خشونت در افغانستان صحبت شود و فقط پس از می‌توان آن روی توافق صلح با طالبان به گفتگو نشست.

 به گزارش اسپوتنیک، ینس استولتنبرگ روز گذشته (سه‌شنبه 11 قوس) پس از نشست وزیران خارجهٔ ناتو با خبرنگاران صحبت می‌کرد، بر کاهش خشونت‌ها در افغانستان تاکید کرد.

وی از گروه طالبان خواست تا در گام نخست حملات‌شان را در افغانستان که قربانی اصلی آن غیرنظامیان اند، کاهش داده و پس از آن روی توافقنامه صلح صحبت صورت گیرد.

استولتنبرگ: سرنوشت ماموریت ما در افغانستان به تصمیم بایدن بستگی دارد - اسپوتنیک افغانستان
استولتنبرگ: سرنوشت "ماموریت ما در افغانستان" به تصمیم بایدن بستگی دارد

دبیر ناتو افزود: "خیلی زود است که بگوییم آیا این گفت‌وگوها موفق می‌شوند، اما تنها راه درست، همین گفت‌وگوها هستند، این گفت‌وگوها تنها امکان واقعی، فرصتی برای حل و فصل سیاسی بحران در افغانستان فراهم می‌کنند. بنا براین، ما باید سال آینده ارزیابی کنیم که آیا وضعیت یا شرایط موجود برای کاهش بیشتر و در نهایت ترک افغانستان  فراهم است، یا اینکه آیا در این کشور بمانیم. این تصمیمی است که براساس مشورت بین همۀ متحدان ناتو، اتخاذ خواهیم کرد."

دبیرکل ناتو در بخش دیگری از سخنان خود گفت که  همزمان با کاهش نیروهای آمریکایی، ماموریت آموزشی ناتو ادامه خواهد داشت.

وی بیان داشت که سازمان ناتو از روند صلح حمایت می‌کند او گفت در نشست دیروز وزیران خارجه پیمان ناتو روی دوام حمایت از نیروهای امنیتی افغان هم بحث شد.

وی خاطرنشان کرد که در حال حاضر بیشتر مسئولیت افغانستان را نه آمریکا بلکه دیگر اعضای ناتو به دوش می‌کشند و در حال حاضر بیش از نیمی از نیروهای مستقر در افغانستان را دیگر اعضای این سازمان تامین می‌کنند.

استولتنبرگ با اشاره به توافق آمریکا با طالبان برای خروج کامل از افغانستان نیز گفت: در این توافقنامه آمده است که همه نیروهای بین‌المللی از جمله نیروهای ناتو باید تا اول ماه می سال آینده افغانستان را ترک کنند اما باید دید که آیا این توافقنامه اجرا می‌شود و طالبان وعده‌هایش را عملی می‌کند یا خیر.

این در حالی است دولت افغانستان و جامعه جهانی بارها از گروه طالبان خواسته‌اند که برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان، آتش‌بس بشردوستانه را بپذیرد اما گروه طالبان این درخواست را رد کرده است و حملات خود را در نقاط مختلف افغانستان افزایش داده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала