پیش ‌نویس بودجه سال مالی 1400 به مجلس نماینده‌گان رسید

© Photo / ارگ پیش ‌نویس بودجه سال مالی 1400 به مجلس نماینده‌گان رسید
 پیش ‌نویس بودجه سال مالی 1400 به مجلس نماینده‌گان رسید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت مالیه پیش‌نویس سند بودجه ملی سال 1400 هجری شمسی را به مجلس نماینده‌گان ارایه کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، در این پیش‌نویس برای سال جدید مالی 452 میلیارد افغانی پیش‌بینی شده که شامل 295 میلیارد افغانی بودجه عادی و 156 میلیارد افغانی بودجه انکشافی می‌شود.

 از مجموع 156 میلیارد افغانی بودجه انکشافی، 87 میلیارد افغانی آن اختیاری و 69 میلیارد افغانی آن غیر‌اختیاری پیش‌بینی شده است. براساس معلومات این وزارت، بودجه مالی سال 1400 در مقایسه با بودجه سال 1399 حدود 11 درصد افزایش را نشان می‌دهد. مسوولان وزارت مالیه می‌گویند که بودجه سال جدید مالی را براساس معیار احصاییه مالی حکومت و مطابق اولویت‌های حکومت ترتیب و تنظیم کرده است.

مسوولان این وزارت از مجلس نماینده‌گان خواستند که به ‌زودی این پیش‌نویس را تایید کنند تا وزارت‌خانه‌ها بتوانند مطابق پلان کارهای‌شان را به موقع آغاز کنند.

 از سوی دیگر مجلس نماینده‌گان می‌گوید که وزارت مالیه پیش‌نویس سند بودجه را با تاخیر به مجلس فرستاده است. اعضای مجلس می‌گویند که این پیش‌نویس باید از زیر ذره‌بین کمیسیون‌ها بگذرد و ممکن است روند بررسی آن بیش از یک ماه زمان ببرد.

 براساس قانون، سند بودجه در نخست توسط کمیسیون‌های مجلس بررسی و سپس در نشست عمومی این مجلس به رای گذاشته می‌شود.

صلیب سرخ: با کمبود بودجه در افغانستان روبه‌رو استیم - اسپوتنیک افغانستان
صلیب سرخ: با کمبود بودجه در افغانستان روبه‌رو استیم

عبدالحبیب زدران، معین مالی وزارت مالیه، روز دوشنبه، هفدهم قوس، در نشست عمومی مجلس نماینده‌گان پیش‌نویس سند بودجه سال مالی 1400 را ارایه کرد. او گفت که این سند با توجه به نیازهای مردم، اولویت حکومت و در مطابقت با معیارهای پذیرفته شده جهانی ترتیب شده است.

معین مالی وزارت مالیه بیان کرد که پیش‌بینی شده است در سال مالی 1400 سطح درآمد داخلی تا سقف 216٫5 میلیارد افغانی صعود کند. این در حالی است که به گفته زدران، به ‌رغم این‌که حکومت با شیوع ویروس کرونا مشکلات اقتصادی زیادی را در سال مالی 1399 متحمل شد، در جریان این سال 153 میلیارد افغانی را از عواید داخلی جمع‌آوری کرده است.   

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала