ادارهٔ جنجال‌ها بر سر مصرف کد ۹۱: ملیون‌ها افغانی به کجا رفته؟

© Photo / M.Naderiادارهٔ جنجال‌ها بر سر مصرف کد ۹۱: ملیون‌ها افغانی به کجا رفته؟
ادارهٔ جنجال‌ها بر سر مصرف کد ۹۱: ملیون‌ها افغانی به کجا رفته؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گزارش روزنامه اطلاعات روز در بارهٔ بودجه اختصاصی کارمندان ریاست جمهوری و رییس اجراییه افغانستان، برای هزینهٔ خانه، سفر و حقوق امتیازی از کود ۹۱ برای دومین روز سرخط خبرهای افغانستان بود.

به گزارش اسپوتنیک، بسیاری از مقامات افغانستان که نام شان در این فهرست یاد شده بود به آن واکنش نشان دادند.

روزنامه اطلاعات روز گزارش تازه‌یی به نشر رسانده و گفته است که « ۲۸ تن از «کارمندان مشاوریت اسبق مقام عالی ریاست‌جمهوری در امور روابط استراتژیک و عامه» در نامه‌ای سرگشاده به روزنامه اطلاعات روز در خصوص نشر گزارش تحقیقی اخیر روزنامه تحت عنوان «کد ۹۱ پالیسی در چنبره‌ی مصارف شخصی»، روزنامه‌ اطلاعات روز را به نشر گزارش غیرمسلکی و تحریف‌شده و تعرض به حریم شخصی‌شان متهم کرده و از اطلاعات روز خواسته است که در محضر رسانه‌ها از آن‌ها معذرت بخواهد».

کارمندان ریاست جمهوری افغانستان به روزنامه هشدار داده است که به مراجع عدلی و قضایی مراجعه خواهند کرد.

 

روزنامه اطلاعات روز، در پاسخ گفته که «اطمینان می‌دهد که در نوشتن و نشر این گزارش تحقیقی، متعهد به اصول حرفه‌ای روزنامه‌نگاری، متعهد به حفظ امانت و صحت داده‌ها و اطلاعات اسناد در دست‌داشته و وفادار به اصل امتناع از ورود به حریم خصوصی افراد بوده است».

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان که بر اساس اسناد اطلاعات روز، ۲ ملیون و ۳۰۰ هزار افغانی برای اجاره اقامت‌گاه دریافت کرده، می‌گوید که این پول به این منظور تخصیص داده اما او چنین مبلغی را دریافت نکرده است.

«من چنین مبلغی را دریافت نکرده‌ام و دور از واقعیت است. کرایه‌ی خانه‌ام که به اساس اصول و قرار داد رسمی میان حکومت و صاحب خانه طی مراحل شده، به مراتب کم‌تر از آن است که گفته شده است. در گام دوم، میان تخصیص و اصل مصرف بودجه باید تفکیک صورت گیرد».

وحید عمر مشاور ارشد رییس ‌جمهور در امور روابط عامه و استراتژیک با زبان کنایه به این گزارش واکنش نشان داده است.

غزال حارس، بازرس ریاست‌جمهوری افغانستان در واکنش به یافته‌های گزارش تحقیقی روزنامه اطلاعات روز گفته است پولی که برای کرایه‌ی خانه‌ی او اختصاص داده شده بود، را دریافت نکرده و نه هم از آن در کرایه‌ی خانه استفاده کرده است.

حارث گفته است پولی که برای کرایه منزل اختصاص داده شده بود، در خزانه دولت موجود است. از آن نه حویلی به کرایه گرفته ام و نه هم پول اش را دریافت نموده ام و با افتخار به آنچه میگویم پاسخگو هستم.

عبدالله عبدالله، رییس اجرائیه‌ی حکومت وحدت ملی با دست‌‌کم ۹۵ حکم جداگانه، در مجموع بیش از ۲۹۸ میلیون و ۹۰۰ هزار افغانی را از کد ۹۱ پالیسی مصرف کرده است. رییس اجرائیه بیشتر زیر عنوان «مساعدت» به افراد و گروه‌هایی از افراد که «مستحق» دانسته شده‌اند، به اهداف مشخص و غیرمشخص کمک مالی نقدی کرده است. عبدالله عبدالله در دست‌‌کم ۸۴ حکم جداگانه بیش از ۱۷ میلیون و ۸۵۱ هزار افغانی را کمک نقدی کرده است.

آقای عبدالله به این گزارش واکنشی نشان نداده است.

ذکی دریابی سردبیر اطلاعات روز نوشته است که « هر مقام دولتی که می گوید گزارش اطلاعات روز نادرست است، بایستی به اینم فکر کند که گزارش اداره اش به اداره بالاتر و گزارش نهایی یک واحد بودجوی به اداره تفتیش و وزارت مالیه هم نادرست است. گزارش وزارت مالیه به پارلمان هم نادرست است. و اصلا چیزی به نام سند بودجه هم نادرست است.»

این گزارش در حالی روز دوشنبه نشر شد، که روزنامه اطلاعات روز، به تازگی جایزه جهانی سازمان شفافیت بین‌المللی را به دست آورده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала