کابل خواهان ایجاد گروه کاری مشترک در رابطه با بدرفتاری سربازان استرالیایی شد

© Sputnik / Poya کابل خواهان ایجاد گروه کاری مشترک در رابطه با بدرفتاری سربازان استرالیایی شد
 کابل خواهان ایجاد گروه کاری مشترک در رابطه با بدرفتاری سربازان استرالیایی شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر امور خارجه‌ افغانستان با ماریس پین، وزیر خارجه‌ی استرالیا در مورد پیگیری تحقیقات مبنی بر بدرفتاری سربازان آن کشور با غیرنظامیان و زندانیان افغان صحبت کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رسانه ها، محمدحنیف اتمر، وزارت خارجه‌ی کشور امروز (پنج‌شنبه، ۲۰ قوس) با نشر خبرنامه‌ای گفته که این گفت‌وگو به‌صورت تلفنی صورت گرفته است. دو طرف در این تماس تلفنی، روی ایجاد یک گروه کاری مشترک برای بررسی ادعای بدرفتاری نظامیان استرالیا با غیرنظامیان افغان بحث کرده‌اند.

به نقل از خبرنامه، وزیر خارجه‌ی استرالیا در این تماس تلفنی گفته است که کشورش ادعای بدرفتاری با غیرنظامیان و زندانیان افغان را جدی گرفته و آن را به گونه‌ی همه‌جانبه و مستقلانه در مطابقت با قوانین دنبال می‌کند.

او افزوده است که استرالیا از جریان تحقیقات و عملی‌شدن سفارشات بازرس ویژه‌ی این کشور به افغانستان معلومات می‌دهد.

آقای اتمر در این صحبت تلفنی گفته است که افغانستان از نحوه‌ی رسیدگی مقامات استرالیایی به قضیه‌ی بدرفتاری‌ها با غیرنظامیان و زندانیان افغان خشنود است. او همچنان افزوده است که تعدادی از خانواده‌های متضرر با مراجعه به حکومت، امکان اقامه‌ی دعوا را در مراج قضایی استرالیا مطرح کرده‌اند.

به نقل از اعلامیه‌ی وزارت خارجه، محمدحنیف اتمر به منظور رسیدگی «بهتر به این و سایر مسائیل مرتبط» پیشنهاد ایجاد یک گروه کاری مشترک را به وزیر خارجه‌ی استرالیا پیشنهاد کرده است.

وزارت خارجه گفته است که وزیر خارجه استرالیا با استقبال از این پیشنهاد، آن را یک مفکوره‌ی خوب دانسته و وعده داده که به سفیر این کشور در کابل هدایت می‌دهد تا با دولت افغانستان در این مورد وارد بحث شود.

‏سفر حنیف اتمر به نایجیر  - اسپوتنیک افغانستان
‏سفر حنیف اتمر به نایجیر 

دو طرف در این تماس تلفنی همچنان در مورد روند صلح افغانستان، ویروس کرونا و تحولات در صحنه‌ی بین‌المللی بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

گزارش تخطی‌های جنگی نیروهای ویژه‌ی ارتش استرالیا در تاریخ ۲۹ عقرب توسط وزارت دفاع آن کشور منتشر شد. در این گزارش ۵۷ حادثه بررسی شده و هزاران نفر در آن شهادت داده‌اند.

در این گزارش که پس از چهارسال تحقیقات آماده شده، آمده است که نیروهای ویژه‌ی استرالیا در جریان جنگ افغانستان ۳۹ نفر را به‌طور غیرقانونی کشته‌اند. در گزارش همچنان آمده است که ۲۵ نفر از نیروهای ویژه‌ی هوایی استرالیا در این کشتارها دست داشته‌اند.

جنرال انگس کمپبل، فرمانده ارشد وزارت دفاع استرالیا گفته است که «موارد خجالت‌آوری» از یک «فرهنگ جنگ‌آوری» در میان سربازان در این گزارش فاش شده است.

او همچنان گفته است: «ادعا نمی‌شود که هیچ یک از این‌ها در شرایطی اتفاق افتاده که عامل ارتکاب دچار ابهام، سردرگمی یا اشتباه بوده است».

افغانستان در هنگام نشر گزارش وزارت دفاع استرالیا، از نشر آن استقبال کرد و آن را یک اقدام لازم در جهت تأمین شفافیت و کسب اطمینان از طی مراحل قانونی، تأمین عدالت و رسیدگی به قضایای قتل غیرقانونی شهروندان افغانستان خواند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала