نماینده دایم ایران در سازمان ملل: بازیگران خارجی نباید در گفت و گوهای صلح افغانستان مداخله کنند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / cropped photoنماینده دایم ایران در سازمان ملل: بازیگران خارجی نباید در گفت و گوهای صلح افغانستان مداخله کنند
نماینده دایم ایران در سازمان ملل: بازیگران خارجی نباید در گفت و گوهای صلح افغانستان مداخله کنند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سفیر و نماینده دایم ایران در سازمان ملل ضمن تأکید بر اینکه نباید صلح پایدار در افغانستان از بیرون تحمیل شود، از بازیگران خارجی خواست که از دخالت در گفت وگوهای صلح افغانستان خودداری کنند.
پذیرش قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره اوضاع افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
پذیرش قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره اوضاع افغانستان

به گزارش اسپوتنیک، مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دایم ایران در سازمان ملل متحد روز گذشته (پنجشنبه) در هفتاد و پنجمین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل با موضوع افغانستان خواستار تقویت حمایت بین‌المللی برای ساختن آینده‌ای بهتر برای شهروندان این کشور شد.

وی در ابتدای اظهارات خود با توصیف شرایط افغانستان تصریح کرد: «افغانستان در مقطع حساسی قرار دارد و به منظور ساختن آینده‌ای بهتر برای شهروندانش، به حمایت بین‌المللی مستحکم نیاز دارد».

تخت روانچی ضمن استقبال از پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره اوضاع افغانستان گفت: «امروز، ما به نفع پیش‌نویس قطعنامه‌ای درباره اوضاع افغانستان رأی می‌دهیم که طبق آن مجمع (عمومی سازمان ملل)، پیام مستحکم حمایت از تلاش مردم و دولت افغانستان در ساخت یک کشور باثبات‌تر، مرفه‌تر و دموکراتیک‌تر را ارسال می‌کند».

وی با تأکید بر نقش دولت و مردم افغانستان در رفع درگیری‌های فعلی در این کشور گفت: «تنها یک روند صلح فراگیر که تحت رهبری افغانستان بوده و متعلق به خود افغانستان است، می‌تواند درگیری‌ فعلی در افغانستان را رفع کند. این روند می‌بایست بر اساس دستاوردهای گذشته از جمله قانون اساسی فعلی، مبارزه با تروریسم و احترام به حقوق مردم (افغانستان) برای تعیین سرنوشت خود از طریق انتخابات و حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی و زنان بنا نهاده شود و این امور را تقویت کند».

وی سپس ادامه داد: «از این چشم‌انداز، ما از درخواست مجمع برای حفظ قانون اساسی افغانستان و همچنین رد احیای امارت اسلامی استقبال می‌کنیم».

تخت روانچی ضمن استقبال از رویکرد دولت افغانستان در گفت‌وگوهای صلح گفت: «ما از رویکرد مثبت افغانستان در گفت‌وگوهای صلح تمجید می‌کنیم. طالبان نیز باید از طریق توقف حملات علیه نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان، همین سطح از عزم راسخ و حسن نیت خود را به نمایش بگذارند».

سفیر ایران در سازمان ملل با تأکید بر لزوم توقف مداخلات خارجی در روند صلح افغانستان تصریح کرد: «افزون بر این، همه بازیگران خارجی باید از دخالت در مذاکرات صلح که باید توسط سازمان ملل تسهیل شود، خودداری کنند. در این زمینه، ما از درخواست مجمع برای تعامل بیشتر سازمان ملل در روند صلح استقبال می‌کنیم».

وی سپس بر آمادگی ایران بر ایفای نقشی فعال‌تر در موفقیت افغانستان تأکید کرد و گفت: «ما با استقبال از پیشرفت‌هایی که تاکنون در مذاکرات حاصل شده است، همچنین آمادگی داریم که با هماهنگی سازمان ملل، نقش فعال‌تری را برای کمک به موفقیت آن (مذاکرات) ایفا کنیم».

تخت روانچی ادامه داد: «صلح پایدار در افغانستان نباید از خارج تحمیل شود و نباید انتظار داشت که گفت‌وگوهای صلح مشکلات چنددهه‌ای را یک شبه حل کند».

این دیپلمات ایرانی در ادامه خواستار انعطاف و صبر تمامی طرف‌ها در افغانستان شد و گفت: «به انعطاف و صبر تمامی طرف‌ها نیاز است و باید منافع مردم افغانستان بالاتر از تمامی منافع از جمله منافع یک گروه خاص قرار گیرد».

تخت روانچی با اشاره به این مسئله ادامه داد: «در یک جامعه چند قومیتی و متنوع همچون افغانستان، هیچ گروه، حزب یا جناح واحدی از جمله طالبان نمی‌توانند ادعا کنند که به تنهایی قدرت را در اختیار می‌گیرند».

این دیپلمات ایرانی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت امنیتی افغانستان تصریح کرد: «علیرغم آغاز مذاکرات صلح، وضعیت امنیتی افغانستان همچنان یک منبع نگرانی است زیرا حملات علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی از جمله مراکز آموزشی و اماکن دیپلماتیک همچنان رو به افزایش است».

تخت روانچی با محکوم کردن حملات تروریستی در افغانستان افزود: «ما به شدت تمامی اینگونه حملات را که اکثراً توسط گروه‌های تروریستی به ویژه داعش که عناصر آنها همچنان از سوریه و عراق به افغانستان منتقل می‌شوند، محکوم می‌کنیم».

وی با اشاره به مانع‌تراشی برخی کشورهای غربی در وارد کردن بندی در قطعنامه مربوط به افغانستان در خصوص افداماتی علیه داعش، گفت: «در حالیکه حضور و فعالیت‌های داعش تهدیدی جدی برای امنیت افغانستان و منطقه محسوب می‌شود، جای تأسف است که به واسطه مخالفت برخی کشورهای غربی، گنجاندن یک پارگراف مستقل در قطعنامه در خصوص تهدیدات ناشی از داعش در افغانستان امکان‌پذیر نشد».

سفیر ایران در سازمان ملل ادامه داد: «حمایت واقعی ما از قطعنامه مجمع درباره اوضاع افغانستان نباید در راستای تأیید یا حمایت از تداوم حضور یا فعالیت‌های نیروهای خارجی در آن کشور باشد».

وی همچنین درباره عدم همکاری برخی کشورهای غربی از خروج منظم نظامیان خارجی از افغانستان گفت: «در حالیکه بسیاری از کشورها تأکید دارند که خروج نیروهای خارجی از افغانستان نباید به خلاء امنیتی در این کشور منجر شود، اما بار دیگر جای تأسف است که، درخواست خروج منظم و مسئولانه تمامی نیروهای خارجی از افغانستان در این قطعنامه گنجانده نشده است».

این دیپلمات ایرانی با اشاره به این موارد تأکید کرد: «تصدی صحیح و کارآمد وظایف نیروهای خارجی توسط نیروهای امنیتی افغانستان، گام مثبتی در جهت صلح پایدار خواهد بود و بر این اساس، قبل و همزمان با خروج نیروهای خارجی، هرگونه تلاشی باید در جهت حمایت و تقویت ارتش و نیروهای امنیتی افغانستان صورت گیرد».

وی با تأکید بر لزوم حمایت بین‌المللی از افغانستان در مبارزه با قاچاق مواد مخدر گفت: «در کنار چنین تلاش‌هایی، کمک‌های مؤثری باید به افغانستان در زمینه مبارزه با تولید غیرقانونی و قاچاق مواد مخدر بعنوان منبع تأمین مالی تروریسم و دیگر جرایم، صورت گیرد».

تخت روانچی در همین راستا به تلاش‌های جمهوری اسلامی در کمک به افغانستان در مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: «از جانب ما، در ۴۰ سال گذشته، ما نقش فعالی در مبارزه با قاچاق مواد مخدر در منطقه انجام دادیم که در این راستا، چهار هزار تن از اعضای نیروهای اجرای قانون ما به شهادت رسیدند و بیش از ۱۲ هزار نفر دیگر نیز مجروح شدند».

وی توضیح داد: «همواره در سطح جهانی به فعالیت‌های برجسته ما در این زمینه اشاره شده است و طبق گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل در سال ۲۰۲۰، ایران تاکنون در صدر لیست کشورهایی قرار داشته است که در سال ۲۰۱۸ بزرگترین مقادیر مواد افیونی را ضبط کرده است که معادل ۵۳ درصد از مجموع مواد افیونی است که در سال ۲۰۱۸ ضبط شده است».

تخت روانچی از جامعه بین‌المللی درخواست کرد که به توسعه اقتصاد افغانستان کمک کنند تا گروههای تروریستی نتوانند از وضعیت این کشور برای پیشبرد برنامه‌های خطرناکشان سوء‌استفاده کنند.

وی در این خصوص توضیح داد: «جامعه بین‌المللی نباید به افراط‌گرایان، تروریست‌ها و قاچاقچیان مواد مخدر اجازه استفاده از وضعیت اقتصادی موجود در افغانستان برای پیشبرد برنامه‌های خطرناک و شنیع خود را بدهند، از این رو به حمایت مداوم و بیشتر جامعه بین‌المللی برای توسعه اقتصاد در افغانستان نیاز است».

تخت روانچی بار دیگر با تأکید بر حمایت جمهوری اسلامی از برنامه توسعه افغانستان گفت: «در این زمینه، ما علاوه بر میزبانی و  حمایت از بیش از سه میلیون افغانستانی از جمله از طریق ارائه خدمات بهداشتی در حین همه‌گیری (کرونا) و علیرغم جنگ اقتصادی وحشیانه آمریکا علیه مردم ما، همچنان به توسعه همکاری‌های اقتصادی با افغانستان ادامه می‌دهیم و یک نمونه از این اقدامات، تأمین برق این کشور است».

این دیپلمات ایرانی در خصوص پروژه چابهار برای کمک به افغانستان در غلبه بر مشکلاتش گفت: «به منظور کمک به افغانستان بعنوان یک کشور محصور در خشکی برای غلبه بر مشکلات مربوطه، توسعه بندر چابهار در چند سال گذشته در دستور کار ما بوده است».

وی همچنین به راه‌آهن خواف-هرات اشاره کرد و گفت: «افزون بر آن، همین امروز، ما راه‌آهن خواف-هرات را راه‌اندازی کردیم که خط آهن افغانستان را از طریق ایران به اروپا متصل می‌کند».

تخت روانچی در پایان بار دیگر به اقدامات غیرقانونی ایالات متحده علیه ایران اشاره کرد و گفت: «همه این تعاملات دوجانبه اقتصادی تحت تروریسم غیرقانونی ایالات متحده که ایران و افغانستان را به صورت یکسان هدف قرار داده، در حال انجام است. با این وجود، جمهوری اسلامی ایران برای تقویت روابط دوجانبه و حمایت از مردم برادر و دولت جمهوری اسلامی افغانستان، مصمم است».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала