بودجه 750 هزار دالری آمریکا برای حمایت از "رسانه های مستقل" در افغانستان

عضو شوید
ایالات متحده آمریکا حدود 750 هزار دالر برای توسعه "رسانه های مستقل" در افغانستان اختصاص داده است.

به گزارش اسپوتنیک، دفتر دموکراسی ، حقوق بشر و کار وزارت امور خارجه ایالات متحده در نظر دارد تا 750 هزار دالر را برای برنامه توسعه "رسانه های مستقل" در افغانستان اختصاص دهد.

به طور خاص صحبت بر سر جلب روزنامه نگاران شهروند و جذب زنان و جوانان به کار مطرح است.

انتظار می رود پیمانکاران آینده در آموزش نمایندگان رسانه ها ، افزایش تقاضای عمومی برای "اخبار حرفه ای و مستقل" و ایجاد فرصت هایی برای شهروندان برای دستیابی به "اطلاعات بی طرفانه و مبتنی بر واقعیت" مشارکت داشته باشند.

یما سیاوش خبرنگار پیشین طلوع   - اسپوتنیک افغانستان
دشمنان وطن خبرنگاران را می کشند تا زبان حقیقت بسته شود

در سند مربوط به این بودجه گفته منی‌شود: "نتیجه مورد نظر از برنامه این است که به رسانه های مستقل فرصت بیشتری برای پوشش شفاف و عینی رویدادها ارائه داده شود".

در عین حال ، لازم است که رسانه های محلی خودسانسوری را کاهش دهند ، به ویژه هنگامی که "موضوعات حساس مانند گفتگوهای صلح در مورد افغانستان، بردباری مذهبی، جنسیت، فساد، درگیری و حکومت داری" را پوشش می دهند.

وزارت امور خارجه آمریکا در این مورد افزود:  اولویت مهم در چوکات برنامه بودجه ایالات متحده رسانه های هستند كه در مناطق روستایی كار می كنن ، همچنان دنبال توانمند سازی زنان، اقلیت ها ، ترویج حقوق بشر و حاكمیت قانون است.

سازمان های خارجی غیر انتفاعی، سازمان های غیر دولتی، سازمان ها و موسسات آموزش عالی بین المللی ایالات متحده می‌‌توانند برای شرکت در این رقابت برای کمک درخواست های شان را ارائه کنند.

گفتنی است که از زمان حمله آمریکا به افغانستان در سال 2001 میلادی تاکنون در این کشور بیش از 1300 مورد خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده و در سال‌های اخیر نیز میزان خشونت‌ها و حملات هدفمند علیه خبرنگاران بطور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

ماه گذشته نیز «الیاس داعی» خبرنگار رادیو آزادی در هلمند و «یما سیاوش» گوینده سابق طلوع نیوز در کابل بر اثر انفجار کشته شدند.

براساس گزارش‌های نهاد «نی» تلفات خبرنگاران در دوره ریاست جمهوری اشرف غنی در مقایسه با میزان تلفات در فاصله سال‌های 2001 تا 2014 افزایش بیش از 4 برابری داشته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала