شب یلدا؛ وقتی تکنالوژی جای دورهم نشستن را می‌گیرد

© Photo / Ministry of Agriculture, Irrigation and Livestock FBشب یلدا؛ وقتی تکنالوژی جای دورهم نشستن را می‌گیرد
شب یلدا؛ وقتی تکنالوژی جای دورهم نشستن را می‌گیرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شب یلدا در حالی فرا می‌رسد که زندگی شهروندان جهان و افغانستان به شدت با ابزارهای تکنالوژی گره خورده و اینترنت جایگزین رسم‌های قدیمی شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری نشانه، شهروندان افغانستان می‌گویند که رشد گسترده تکنالوژی سبب شده است تا برخی از رسم و رواج‌های محلی جای خود را به اینترنت و فناوری بدهند.

این خبرگزاری به نقل از فرهنگیان بدخشان می‌گوید که «در پی دسترسی مردم به فناوری مدرن و استفاده از تلویزیون، کمپیوتر و انترنیت، اکنون این قصه‌های زمستانی که فضای عاطفی را در میان مردم، جمعیت‌ها و خانواده‌ها ایجاد می‌کرد، جایش را به جهان فردی و مصروفیت‌های بیش از حد در شبکه‌های اجتماعی داده است».

به نقل از این منبع این امر سبب شده تا دور هم نشستن به عنوان یک رسم دیرینه به فراموشی سپرده شود.

صدیق لعل‌زاد از فعالان فرهنگی بدخشان می‌گوید:«این روزها گیر ماندن اعضای خانواده‌ها روی شبکه‌های انترنیتی و نشستن پای تلویزیون سبب انقطاع نسل نو با گذشته‌های فرهنگی و تاریخی شده است و افزون بر آن با سست شدن ارتباط میان گروهی در بسیاری از موارد منجر به ایجاد بحران ارتباطات اجتماعی نیز شده است».

حکمت‌الله، یکی از بزرگان بدخشان می‌گوید که خاطره‌های شیرینی از دوران کودکی دارد و حالا چند سالی است که دیگر آن خاطره‌ها و یادواره‌های گذشته را در بدخشان شاهد نیست.

شب یلدا، درازترین شب سال و یکی از رسم‌های قدیمی مردم افغانستان است که به نام شب چله نیز شهرت دارد.

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала