غنی: والیان حق داشتن سخنگو را ندارند/نی می‌گوید حکومت قانون اساسی را نقض می‌کند

© Sputnik - AZغنی: والیان حق داشتن سخنگو را ندارند/نی می‌گوید حکومت قانون اساسی را نقض می‌کند
غنی: والیان حق داشتن سخنگو را ندارند/نی می‌گوید حکومت قانون اساسی را نقض می‌کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نی حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان لغو پست‌های سخنگویی در ولایات از سوی حکومت را نقض قانون اساسی افغانستان می‌خواند.

به گزارش اسپوتنیک، طبق نسخه‌ای از مکتوب که به رسانه‌ها درز کرده‌، رئیس‌جمهور غنی دستور عزل سخنگوی والی تخار را نیز به دلیل اطلاع‌دهی از تلفات غیرنظامیان در یک حمله هوایی نیروهای ارتش، صادر کرده است. شورای امنیت ملی از اداره مستقل ارگان‌های محلی خواسته است که از عزل سخنگوی والی تخار و نیز حذف همه بست‌های سخنگوی والیان از تشکیلات و پیش‌برد امور اطلاع‌رسانی توسط شخص والی، به این شورا گزارش دهد.

فرمان جدید رئیس‌جمهور غنی: والیان حق داشتن سخنگو را ندارند - اسپوتنیک افغانستان
فرمان جدید رئیس‌جمهور غنی: والیان حق داشتن سخنگو را ندارند

در همین حال دفتر نی، تاکید می‌کند که نشر گزارش‌های تحقیقی، تحقیق اخبار روزمره و نشر وقایع مهم برای مردم، بدون دست‌رسی به اطلاعات مهال است. این نهاد، افزوده است که حکومت افغانستان بعد از نشر گزارش‌های تحقیقی اخیر به ویژه در زمینه‌ی چگونگی مصرف بودجه‌ی اضطراری، گویا دست به این اقدام زده است.
در اعلامیه این نهاد آمده است: "باور نی این است که حکومت به‌عنوان مشروع‌ترین نهاد اجتماعی مکلفیت دارد تا پیش‌تر از هر نهاد دیگری قوانین نافذ را عملی نماید. هرگاه قوانین از طرف حکومت نقض گردد، نتیجه‌ای جز زیر سؤال بردن مشروعیت این نهاد، نخواهد داشت."
نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان می‌گوید که براساس حکم ریاست جمهوری، وظیفه سخنگویان پس‌ از این از سوی والیان انجام می‌شود که یک اقدام غیرعملی است؛ زیرا دست‌رسی به والیان در بسیاری موارد، هفته‌ها طول می‌کشد که به‌تبع آن، دست‌رسی به اطلاعات نیز محدود و در مواردی ناممکن خواهد شد.
دفتر نی همچنان از ادارۀ مستقل ارگانهای محل می‌خواهد تا زمان بازبینی این حکم از سوی رئیس‌جمهور، عملی کردن آنرا به تاخیر بی‌ندازد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала